Dla miłośników turystyki i motoryzacji

Czerwień jako koloru emocji

Kiedy Mazda wprowadziła na rynek swój pierwszy samochód osobowy – model Mazda R360 Coupé, kolor „Mazda Red” była już jedną z opcji dostępnych w palecie lakierów. Z biegiem lat czerwień stopniowo stawała się kolorem wyróżniającym japońskiego producenta.

Czerwony nie jest zwykłym kolorem. Niemal od początku istnienia ludzkości, to właśnie ten odcień zawładnął wyobraźnią ludzi. Kiedy nasi praprzodkowie po raz pierwszy zmieszali zmieloną ochrę z wodą i uzyskali czerwonawą pastę, narodził się jeden z pierwszych kolorów, stworzonych przez człowieka. Od tego czasu czerwień nabrała w różnych kulturach wielu znaczeń, od ognistej miłości i niepowstrzymanego gniewu, po królewską władzę, dobrobyt i szczęście.

W świecie motoryzacji kolor czerwony od zawsze kojarzył się z emocjonującym segmentem samochodów sportowych. Czerwone auta postrzegane są jako szybsze i bardziej sportowe, a kierowcy w czerwieni jako odważni i niekonwencjonalni. Z kolei w bardziej powściągliwej klasie średniej i segmencie SUV-ów śmiałość emocji wyrażana przez czerwony samochód jest raczej wyjątkiem – przeważają kolory neutralne, takie jak biały, czarny i szary. W 2020 roku tylko 6,7% wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów miało kolor czerwony. W przypadku Mazdy, w skali globalnej, odsetek ten sięga jednak 27,2 %.

Przez dekady powstało wiele wersji tej barwy. Od pomarańczowej czerwieni „Sunrise Red” modelu RX-7, przez głęboką czerwień „Burgundy Ice Metallic” popularnych serii modeli 323 i 626, po odważną i jaskrawą czerwień „Classic Red” wprowadzoną wraz z Mazdą MX-5. W sumie ponad 100 odcieni czerwieni pomogło wyrazić pasję, która definiuje istotę Mazdy i wszystkich jej pojazdów.

Wraz z wprowadzeniem wzornictwa Kodo w 2012 r., rozpoczął się dla czerwieni nowy rozdział. Zespół projektantów wyeliminował wszystkie charakterystyczne linie z bocznych paneli samochodu, uzyskując czystą kanwę obrazu, na którym można malować światłem. Gdy cienie i światło słoneczne tańczą na panelach nadwozia, na wyjątkowo ukształtowanych powierzchniach tworzą się zmieniające się wciąż wzory, dające złudzenie ruchu, nawet gdy samochód stoi w miejscu. Aby jeszcze bardziej ożywić język projektowania Kodo, projektanci Mazdy stworzyli nowy kojarzony z marką lakier o nazwie „Soul Red”. Żywy i mocno nasycony odcień, który doskonale harmonizuje z nowym językiem stylistycznym.

Jednak ze względu na stylistykę Mazdy, Keiichi Okamoto i jego zespół, nie byli w pełni usatysfakcjonowani. „– Chcę uzyskać głęboki odcień czerwieni, taki jak przezroczysta czerwień rubinów lub czerwonego szkła” – powiedział Okamoto. Rezultat pracy został zaprezentowany w 2017 r. wraz z wprowadzeniem na rynek koloru firmowego „Soul Red Crystal”.

Aby stworzyć ten wspaniały i złożony odcień czerwieni, Mazda radykalnie zmieniła podejście do procesu lakierniczego. „Soul Red Crystal” nakłada się w trzech etapach. Podstawowa barwna warstwa lakieru zawiera dwa różne rodzaje płatków aluminiowych – pierwsze silnie odbijające, drugie absorbujące światło. Nałożenie płatków jest dokładnie kontrolowane, dzięki czemu uzyskuje się idealne refleksy światła i cienie na całej karoserii. Druga, półprzezroczysta warstwa zawiera wysokochromowy pigment, który dodaje głębi koloru, nie stając jednocześnie na drodze światła, docierającego do znajdujących się głębiej płatków aluminium. Trzecia, bezbarwna warstwa wierzchnia nadaje dodatkowy połysk i chroni lakier nadwozia przed wpływem środowiska. W rezultacie uzyskano żywy kolor o nasyceniu większym o 20% i o 50% większej głębi niż w przypadku oryginalnego lakieru „Soul Red”.

Lakier doskonale harmonizuje z ogólną filozofią stylistyczną Kodo Mazdy, której celem jest oddanie piękna samego ruchu w prostych, ale wyrazistych i pełnych emocji projektach. Nie istnieje barwa, która mogłaby eksponować tę wizję lepiej niż czerwona – najbardziej emocjonalna ze wszystkich barw.

Źródło i zdjęcia: Mazda Motor Poland

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *