Dla miłośników turystyki i motoryzacji

Półtora wieku Opla

Minęło półtora wieku od chwili, gdy Adam Opel, pracujący w zakładzie ślusarskim swego ojca, zaczął konstruować maszyny do szycia. Nikt nie przypuszczał wówczas, że firma z niemieckiego Rüsselsheim stanie się w przyszłości jednym z największych producentów samochodów w Europie.

Droga do wytwarzania automobili nie była zresztą prosta. Wiodła przez sprzedaż i produkcję rowerów, a potem motorowerów. Pierwszy model o nazwie Velociped wszedł na rynek w roku 1886, a w latach dwudziestych ubiegłego stulecia Opel był największym producentem rowerów na świecie.

Pojazdy niedrogie i niezawodne

Motoryzacyjna historia Opla rozpoczyna się w 1899 r., co sprawia, że po firmie Daimler-Benz jest to drugi najstarszy, wciąż istniejący producent samochodów w Niemczech. Jesienią 1902 r. Opel zaprezentował model Lutzmann Patent-MotorWagen z silnikiem o mocy 10/12 KM. Samochód ten szybko zyskał ogromną popularność: do 1906 roku wyprodukowano ponad 1000 takich pojazdów. Do roku 1914 Opel wyprzedził wszystkie konkurencyjne firmy i został największym producentem samochodów w Niemczech. Marka stała się znana jako producent popularnych i niedrogich przebojowych modeli, takich jak Doktorwagen (1909 r.) lub Puppchen (1914 r.). Modele te stanowią fundament filozofii Opla, jakim jest produkcja wysokiej jakości, niezawodnych i niedrogich pojazdów dla szerokiej rzeszy klientów. Na zdjęciu z prawej: Lutzmann Patent-MotorWagen – pierwszy samochód wykonany w Rüsselsheim

W latach dwudziestych ubiegłego wieku zrodził się duch, który po dziś dzień wytycza drogę Opla. Jest to era modelu Laubfrosch (żabki) i Rakete (rakiety). Mały Opel z silnikiem o mocy 4/12 KM ze względu na jasno-zielony kolor znany jest jako żabka. Od tego samochodu w 1924 roku rozpoczęła się historia zautomatyzowanej linii montażowej Opla. Na zdjęciu z lewej: Opel 4/12 KM o przydomku Laubfrosch (żabka).

W 1928 roku rakieta Opla pobiła rekord prędkości na torze wyścigowym Avus w Berlinie. Fritz von Opel (wnuk Adama Opla) jadąc samochodem RAK 2, do którego napędu wykorzystano 24 rakiety na paliwo stałe, osiągnął prędkość 238 km/h. Był to prawdziwy, wprost niewyobrażalny w tamtych czasach wyczyn. Rok później Opel wzbił się w powietrze: z ogromnego placu we Frankfurcie wystartował Opel-Sander RAK 1 – samolot z napędem rakietowym, odbywając pierwszy na świecie, aczkolwiek krótki lot z załogą na pokładzie. Na zdjęciu z prawej: Fritz von Opel, znany również jako „Rocket Fritz”, 23 maja 1928 roku na torze Avus w Berlinie bije rekord prędkości na lądzie.

Wspólnie z General Motors

Rok 1929 to początek ciężkich czasów dla przemysłu motoryzacyjnego. Podczas globalnego kryzysu gospodarczego miliony ludzi traci pracę. Pod koniec burzliwych lat dwudziestych światowa gospodarka rozpada się niczym domek z kart. Jednak Opel szybko zareagował na zaistniałą sytuację i znalazł silnego partnera w amerykańskim gigancie – General Motors. Producent samochodów z Rüsselsheim umocnił swoją pozycję na rynku i w roku 1935 jego roczna produkcja wzrasta do ponad 100 000 samochodów. Wśród produktów była ciężarówka Blitz, powstająca w fabryce w Brandenburgii. Na zdjęciu z lewej: 30 września 1929 Fritz von Opel pilotuje samolotem z napędem rakietowym Opel-Sander RAK 1.

Innowacyjna Olympia

Wtedy właśnie producent z Rüsselsheim wprowadził techniczną innowację: Olympia była pierwszym niemieckim samochodem produkcyjnym z nadwoziem samonośnym w całości wykonanym ze stali. Rok później firma ta tworzy fundament, na którym opiera się jej sukces w klasie samochodów kompaktowych, trwający przez 75 lat aż do dziś. Tradycja obecnej rodziny modelu Astra wywodzi się z pierwszego Opla Kadetta. Do roku 1936 Opel był największym producentem samochodów w Europie przy rocznej produkcji przekraczającej 120 000 samochodów. Na zdjęciu z prawej: linia montażowa Opla Kadetta w Rüsselsheim.

Po zawieszeniu produkcji cywilnej w roku, w którym rozpoczęła się wojna, Opel wznowił pracę w okresie rekonstrukcji Niemiec. Niemiecki cud gospodarczy kojarzony jest z wieloma modelami Opla, takimi jak Rekord, Olympia Rekord, Rekord P1 oraz Kapitän, podczas gdy wiele gospodarstw domowych było wyposażonych w lodówki firmy Opel. Na zdjęciu z lewej: Opel Rekord P1 (1957 r.).

Dziesięciomilionowy Opel na setną rocznicę

W 1962 roku została otwarta druga fabryka Opla w Bochum, co zbiegło się w czasie z setną rocznicą powstania tej firmy. W fabryce tej produkowany był nowy Opel Kadett. W latach sześćdziesiątych powstało wiele nowych modeli, które umocniły sportową i pełną emocji reputację Opla, w tym legendarne i ikoniczne modele Manta i GT. Na zdjęciu z prawej: hala w zakładachwBochum z nowymKadettem.

W 1971 r. z linii montażowej zjechał dziesięciomilionowy Opel. W roku tym George von Opel pobił rekord prędkości samochodem zasilanym akumulatorem, osiągając 188 km/h. Jest to dowód na to, że inżynierowie Opla myśleli o samochodach elektrycznych kilkadziesiąt lat wcześniej niż ktokolwiek inny. Obecnie Opel jest pionierem w tej dziedzinie: Ampera z silnikiem o mocy 111 kW (150 KM) wyposażona w rewolucyjny system wydłużający zasięg, jest pierwszym na świecie  wprowadzonym do produkcji elektrycznym samochodem, którego zasięg nie jest ograniczony ilością energii w akumulatorze. Na zdjęciu z lewej: „Tylko latanie jest lepsze” – to hasło slogan reklamowe jest prawie tak sławne jak wyścigowy samochód sportowy GT, zaprezentowany w 1968 roku.

Kierunek – ochrona środowiska

W roku 1972 Opel był cieszącym się największym powodzeniem niemieckim producentem samochodów przy udziale w rynku wynoszącym ponad 20,4%. W Rüsselsheim powstała nowa gama modeli, którą cechowało bezpieczeństwo, oszczędność paliwa i dbałość o kwestie związane z ochroną środowiska. Współczynnik oporu powietrza Kadetta piątej generacji, po raz pierwszy auta z napędem na przednie koła, wynosi tylko CD 0,39, co sprawia, że jest to jeden z najbardziej aerodynamicznych kompaktowych samochodów. Te znakomite parametry wyróżniają następnie Omegę A (CD 0,28) i Calibrę (CD 0,26). Na zdjęciu z prawej: pomnik Adam Opla przed głównym wjazdem do centrum Rüsselsheim.

W latach osiemdziesiątych najważniejszą kwestią staje się kontrola poziomu emisji substancji trujących w spalinach. Opel jest jednym z pionierów w tej dziedzinie. Producent z Rüsselsheim był pierwszą niemiecką firmą oferującą kompletną flotę samochodów z katalizatorami spalin. Od roku 1989 wszystkie modele Opla są wyposażone w tę technologię. Na zdjęciu z lewej: Opel Calibra.

Wyznacznik trendów

W 1991 r. oplowski system bezpieczeństwa zadebiutował w Astrze. Obejmuje on elementy ochraniające przed siłą bocznego uderzenia, wzmocnioną konstrukcję siedzeń oraz napinacze pasów. Dzięki nowej Fronterze, marka Opel ponownie pokazała, że jest wyznacznikiem trendów. Ten turystyczny samochód jest protoplastą kategorii SUV i szybko osiągnął pozycję lidera segmentu. Na zdjęciu z prawej: Opel Frontera Sport.

W roku 1992 Opel otworzył bramy fabryki w Eisenach – wówczas najnowocześniejszej fabryki na świecie. Następnie firma wprowadziła kilka modeli: w roku 1997 Opel stał się pierwszym europejskim producentem, który oddając do użytku Corsę, zaoferował ekonomiczną, trzycylindrową jednostkę napędową.

W 1999 r. swój debiut miała Zafira. Również w latach dziewięćdziesiątych została otwarta fabryka Opla w Gliwicach, która jako najnowocześniejszy zakład jest obecnie jedynym producentem nowej Astry GTC. Firma z Rüsselsheim przygotowuje się do ataku w segmencie kompaktowych monocabów oraz wyznacza nowe trendy w kwestii elastyczności wnętrza samochodów rodzinnych. Na zdjęciu z lewej: Astra na linii montażowej fabryki w Gliwicach.

Wprowadzając w 2008 r. Insignię, Opel zmienia wizerunek marki. Nowe flagowe modele dają początek nowej filozofii tej marki: „połączenie rzeźbiarskich kształtów z niemiecką precyzją”. Idea ta kontynuowana jest w najnowszej Zafirze Tourer i Astrze GTC.

Opel i jego siostrzana, brytyjska marka Vauxhall obecnie prowadzą sprzedaż samochodów w ponad 40 krajach. Firma ta w fabrykach i ośrodkach inżynieryjnych zatrudnia około 40 500 osób w sześciu krajach Europy. Tylko w roku 2010 Opel/Vauxhall sprzedał ponad 1,1 miliona samochodów osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych i osiągnął 6,2% udziału w rynku w Europie. Wprowadzając na rynek elektryczną Amperę, ta tradycyjna marka tworzy nowy segment w europejskim przemyśle motoryzacyjnym oraz podkreśla swoją rolę jako wyznacznika trendów w kwestii nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie transportu. Na zdjęciu z prawej: Ampera. Dzięki technologii Range Extender, czteromiejscowy 150 KM sedan ma taki sam zakres jak zwykły samochód.

Źródło: General Motors Poland

Zdjęcia: Opel

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *