„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Ami 6 – zapomniany Citroёn

Zapomniany przynajmniej u nas, a właściwie prawie nieznany, choć w rodzinnej Francji, i nie tylko tam, uchodził za samochód  kultowy. W Polsce takich Citroёnów praktycznie nie było. Nic zresztą dziwnego – powstanie Ami 6 i jego produkcja przypadły przecież na lata sześćdziesiąte ubiegłego wieku, „mroczne” dla naszej motoryzacji.

W swojej ojczyźnie uważany jest za auto kultowe, podobnie jak modele 2CV i DS, którego projekt notabene powstał w tej samej pracowni Flaminia Bertoniego. To jemu powierzono stworzenie samochodu klasy średniej, oznaczonego jako Projekt AM. On też uważał Ami 6 za swoje arcydzieło. Zaprezentowany w 1961 roku „mały wielki samochód”, niezależnie od niepowtarzalnej sylwetki, odniósł sukces dzięki niewielkim wymiarom i jednocześnie ogromnej przestrzeni wewnętrznej. Jego produkcja przekroczyła milion sztuk, z czego ponad połowę stanowiła wersja kombi wprowadzona do sprzedaży w 1964 roku.

Auto wyróżniało się już wyglądem zewnętrznym, przede wszystkim skośną,   „odwróconą” tylną szybą (podobne rozwiązanie zastosowano w pochodzącym z tych lat Fordzie Anglia). Zapewniało to jej czystość podczas deszczu, a jednocześnie umożliwiało zachowanie pojemnego, klasycznie otwieranego bagażnika i znaczną przestrzeń na tylnych siedzeniach. To wszystko przy niewielkich parametrach Ami 6: długości 3,87 m, szerokości 1,524 m, rozstawie osi 2,4 m i masie własnej pojazdu wynoszącej 640 kg. Do napędu auta wykorzystano dwucylindrowy silnik o pojemności 602 ccm, wywodzący się z modelu 2 CV.

Ami 6 reklamowano jako „idealny, drugi samochód dla Pani domu” i warto wiedzieć, że jeździła nim m.in. Yvonne de Gaulle, żona generała de Gaulle’a. W materiałach reklamowych Citroёna podkreślano też, że ten model zapewnia „najtańszy na świecie kilometr komfortu”. Niebezpodstawnie. Wnętrze Ami 6 wzorowane było bezpośrednio na wzorcowym modelu DS. Jednoramienna kierownica, klamki, elementy sterujące, jak również kształt foteli – wszystko przypominało Citroëna najwyższej klasy. Jeśli chodzi o zachowanie na drodze, chwalono zarówno dobrą przyczepność, jak i elastyczność zawieszenia, atuty „odziedziczone” po słynnym modelu 2 CV.

Flaminio Bertoni zmarł w 1964 roku. Schedę po nim przejął Robert Opron, który wraz z asystentem Bertoniego, Henri Dargentem, zaprojektował wersję kombi Ami 6. Zdynamizowała ona sprzedaż tego modelu, a następnie wyparła sedana. W 1966 roku Ami 6 został okrzyknięty ulubionym samochodem Francuzów.

Auto było popularne nie tylko w swojej ojczyźnie. W czerwcu 1963 roku Ami 6 zostało zaprezentowane w Stanach Zjednoczonych. Wersja eksportowa była wyposażona w cztery okrągłe reflektory i wzmocnione zderzaki. Od 1961 do 1969 roku powstawało w fabryce Citroёna w Forest (Belgia), a do 1971 roku Ami 6 kombi montowano w Argentynie. Łączna produkcja samochodów modelu Ami 6 wyniosła 1 039 384 sztuk, w tym znajduje się 483 986 sedanów, 551 880 kombi oraz3 518 sztuk w wersjach dostawczych.

Do Polski Citroёny Ami 6 trafiały sporadycznie, głownie poprzez prywatny import. Nic więc dziwnego, że nawet w okresie swej największej popularności były u nas praktycznie nieznane. Dziś zdobycie tego auta też jest u nas trudne, więc zaprezentowane na pokazach zabytkowych stanowi dużą atrakcję i zainteresowanie miłośników motoryzacji.

Opr. Bor.

Źródło i zdjęcia: Citroёn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *