„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Jeep Compas w nowej odsłonie

Jest już w sprzedaży nowy Jeep Compass, zaprezentowany w początku kwietnia. To pierwszy SUV Jeepa wprowadzony na rynek europejski przez Grupę Stellantis.

W aucie, produkowanym przez należący do koncernu Stellantis zakład Melfi we Włoszech, zastosowano najlepsze rozwiązania jakościowe odpowiadające gustom europejskich klientów, nie rezygnując z tradycyjnych elementów stylizacyjnym marki, charakterystycznych dla Jeepa. Nowy Compass połączył więc off-roadowy charakter z cechami miejskiego SUV-a.

Na pierwszy rzut oka nowy Compass nie różni się bardzo od poprzedniego modelu auta. Nowocześniejszy charakter nadwozia nadają mu głównie przedni pas z szerszym grillem i LED-owe lampy. Natomiast wnętrze Compassa zostało gruntownie zmienione. Stało się bardziej funkcjonalne dzięki nowemu rozmieszczeniu konsoli centralnej i zwiększeniu przestrzeni schowków. Ich obecna pojemność to 7,2 l (trzykrotnie więcej w porównaniu do 2,8 l w poprzedniej wersji). Zmieniona zostały deska rozdzielcza, kierownica i tunel centralny, a także panele drzwi.

Kierowca Compassa ma do dyspozycji cyfrowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem o przekątnej 10,25” Full HD, systemem multimedialnym  Uconnect 5 z ekranami dotykowymi o przekątnych od 8,4” do 10,1”. Dzięki temu, że zestaw ten został umieszczony nieco wyżej i przeniesiony bardziej na środek deski rozdzielczej, kierowcy łatwiej jest skupić się na drodze. Uconnect 5 obsługuje system operacyjny Android z bezprzewodową integracją ze smartfonem i aplikacjami  Apple CarPlay oraz Android Auto. Jest też wyposażony w interaktywną nawigację 3D TomTom.

Nowy Compass to pierwszy samochód Jeepa w Europie zapewniający autonomiczną jazdę na poziomie 2 i w całej gamie jest wyposażony standardowo w systemy ADAS najnowszej generacji. Należą do nich: system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) czytający i interpretujący znaki drogowe; inteligentny asystent prędkości (Intelligent Speed Assist) automatycznie dostosowujący prędkość do zalecanych limitów; system wykrywania senności kierowcy (Drowsy Driver Alert) ostrzegający kierowców, gdy ich uwaga słabnie lub gdy nadchodzi senność; oraz system automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking) z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, które spowalniają pojazd aż do całkowitego zatrzymania, aby uniknąć (lub złagodzić) ewentualny wypadek.  Najważniejszą nowością jest, zapowiadany od połowy roku, asystent jazdy na autostradzie (Highway Assist). Łączy on tempomat adaptacyjny i asystenta pasa ruchu, co automatycznie dostosowuje prędkość i tor jazdy pojazdu. Dzięki temu samochód automatycznie pozostaje na środku pasa, w rozsądnej odległości od pojazdu poprzedzającego.

Nowy model Jeepa Compass został wyposażony  w wydajne silniki spalinowe oraz hybrydowe plug-in, zgodne z normą Euro 6D Fin. W gamie tego modelu, dostępnej teraz w pięciu poziomach wyposażenia (Sport, Longitude, Limited, S i Trailhawk) są kombinacje: z pięcioma różnymi rodzajami jednostek napędowych (benzyna,  diesel i hybryda plug-in), trzema skrzyniami biegów (sześciostopniową manualną, automatyczną, dwusprzęgłową DDCT lub sześciostopniową automatyczną). Ponadto do wyboru są napęd na przednie lub na cztery koła.

W wersji z napędem benzynowym znajdują się auta z 1,3-litrowym silnikiem GSE o mocy 130 KM lub 150 KM, połączonym odpowiednio z manualną skrzynią biegów i skrzynią DDCT z podwójnym suchym sprzęgłem, oba z napędem na przednie koła. Uzupełnieniem oferty jest 1,6-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 130 KM współpracujący z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Gama hybryd plug-in jest oferowana z dwoma poziomami mocy – 190 KM i 240 KM, w połączeniu z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła eAWD. Miłośnicy Jeepa mogą dodatkowo zindywidualizować swojego Compassa korzystając z akcesoriów opracowanych specjalnie do tego modelu przez Mopar®.

Sprzedaż nowego Jeepa Compass na naszym rynku właśnie się rozpoczęła. Jego ceny w Polsce zaczynają się od 99 900 zł za model benzynowy z silnikiem 1.3 o mocy 130 KM w wersji Longitude. Pełna oferta obejmuje  aż 5 różnych wersji wyposażenia: Sport, Longitude, S, Limited oraz najbardziej terenowej Trailhawk, której napęd otrzymał certyfikat Jeepa „Trail Rated”. Klienci mogą korzystać z licznych rozwiązań dotyczących leasingu i finansowania oferowanych przez Leasys i FCA Bank.

Źródło: Stellantis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *