„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Wyjątkowa sesja Fiata 126p i samolotów PLL LOT

Na płycie krakowskiego lotniska Balice odbyła się wyjątkowa sesja fotograficzna. W rolach głównych wystąpiły: Fiat 126p PLL LOT w oryginalnym malowaniu samochodu służbowego pracowników płyt lotniskowych z lat 80. oraz samoloty rejsowe PLL LOT – Embraer 195 i Bombardier Q400.

To była wyjątkowa sesja zdjęciowa! Na płycie postojowej lotniska pojawił się Fiat 126p, któremu na zdjęciach towarzyszyły samoloty rejsowe Polskich Linii Lotniczych LOT. Widoczne na zdjęciach auto to historyczny samochód Grupy Pokazowej 126-HOOLIGANS RACING Polski Fiat 126 PLL LOT z 1987 roku. Nie jest on modelem seryjnym, lecz jednym z egzemplarzy stworzonych w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSM (OBR FSM) do celów sportowych i badawczych.

Prezentowany egzemplarz waży niewiele ponad 500 kg i jest wyposażony w silnik wykonany przez Tomasza Cabaja, bazujący na seryjnym bloku i rozwijający moc 56 KM, klatkę bezpieczeństwa Race Cages i fotele kubełkowe z pięciopunktowymi pasami. Nadwozie pojazdu zostało pomalowane białym lakierem akrylowym marki General z palety Fiata i wzbogacone historycznym malowaniem PLL LOT autorstwa Romana Duszka i Andrzeja Zbrożka z 1976 r. Grafika obejmuje stylizowaną sylwetkę żurawia – zwycięski projekt Tadeusza Lucjana Gronowskiego w konkursie LOT-u z przełomu lat 1929 i 30, który do dziś pozostaje oficjalnym znakiem Polskich Linii Lotniczych.

W latach 70. i 80. ubiegłego wieku znakowanie pojazdu polegało na naniesieniu papierowych szablonów przy pomocy białek na nadwozie, pomalowaniu pędzlem i tamponowaniu watą owiniętą w gazę. Tak pomalowanymi Fiatami, dodatkowo wyposażonymi w radiotelefony, od 1979 r. jeździli pracownicy obsługujący płyty polskich lotnisk. Fiat 126p w tym malowaniu wystąpił w serialu „07 Zgłoś się”, auto na Okęciu miało seryjny numer 423.

Samochód o numerze rejestracyjnym KR 99J, z jedynym takim malowaniem w Polsce, wpisany jest do rejestru zabytków i jest własnością dziennikarza Marcina Małysza. „– Fiat 126 towarzyszył mi w życiu właściwie od zawsze – wspomina Marcin Małysz. – To na nim, mając 13 lat uczyłem się jeździć, później mając już prawo jazdy jako młody chłopak samodzielnie nim podróżowałem. Pasja powróciła 11 lat temu i od tej pory Fiaty 126 są stałymi mieszkańcami mojego garażu. W 2015 r., przeglądając archiwalne fotografie, trafiłem na zdjęcie „malucha” na lotnisku Warszawa Okęcie w barwach PLL LOT i to właśnie wtedy pojawiła się koncepcja dokładnego odtworzenia zabytkowego malowania, ale na historycznej, rajdowej wersji samochodu. Efektem kilkuletniej pracy jest ten oto pojazd. Sesja, dzięki uprzejmości PLL LOT oraz Kraków Airport odbyła się na płycie postojowej lotniska w Balicach. Autorami zdjęć są Fryderyk Zyska, wykładowca Krakowskiej ASP i projektant nadwozi samochodowych, oraz Katarzyna Piszczek, fotograf na co dzień specjalizujący się w zdjęciach podwodnych”.

Źródło i zdjęcia: FCA Poland

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *