„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Dwuipółmilionowy Fiat 500 wyjechał z tyskiej fabryki

Dwuipółmilionowy samochód z rodziny Fiata 500 został wyprodukowany w zakładach Stellantis w Tychach. Jubileuszowa „pięćsetka” zjechała z taśm montażowych 22 marca 2021 roku i jest nią zamówiona z rynku francuskiego wersja Dolcevita wyposażona w wydajny, kompaktowy i lekki silnik hybrydowy.

Tradycyjnie już podczas tego typu wydarzeń w polskiej fabryce Fiata wyjątkową oprawę otrzymuje nie tylko jubileuszowy samochód, ale też egzemplarz bezpośrednio go poprzedzający i następny. W tym przypadku nr 2 499 999 przypadł klientowi z Polski, który zamówił wersję Fiat 500 Sport, a numer 2 500 001 to sportowa wersja Abarth 595 Monster Energy Yamaha, która trafi na rynek włoski.

Z wynikiem 2,5 miliona sztuk Fiat 500 pobił rekord tyskiej fabryki Stellantis w całkowitej liczbie wyprodukowanych samochodów danego modelu, wyprzedzając w rankingu TOP 3 Fiata Pandę drugiej generacji (2,168 mln. szt.) i Fiata 126p (2,166 mln. szt.).

To pierwszy jubileusz, który obchodzimy w Tychach już jako fabryka należąca do koncernu Stellantis. Nie wyobrażam sobie samochodu, który lepiej symbolizowałby nasz rozwój i zmiany zachodzące w fabryce niż model 500, z którym jesteśmy związani od tylu lat. Pięćsetka dała nam możliwość rozwoju zarówno w zakresie kompetencji załogi fabryki, jak i umożliwiła ciągłe wdrażanie nowych technologii i procesów. Tradycyjnie już modele produkowane w Tychach nie poddają się trendom i standardowym cyklom życia produktu i tak też jest w przypadku „500”, która od przeszło 10 lat regularnie zajmuje najwyższe miejsca w rankingach sprzedaży samochodów miejskich w Europie” – powiedział Tomasz Gębka, dyrektor fabryki Stellantis w Tychach i członek zarządu FCA Poland S.A.

Fiat 500 zakończył 2020 r. uzyskując tytuł europejskiego lidera sprzedaży w klasie samochodów miejskich, z udziałem w rynku 17,7%. „Pięćsetka” powtórzyła więc wynik z poprzedniego roku, jednocześnie zwiększając o kolejne 3 punkty procentowe swoją pozycję w Europie. Wyniki pokazują, że samochód cieszy się niesłabnącą popularnością wśród klientów, a fakt, że niemal 80% wszystkich egzemplarzy jest sprzedawanych poza granicami Włoch, oznacza, że „pięćsetka” jest globalnym Fiatem spośród wszystkich obecnie produkowanych modeli.

„500” to model, który w tym roku będzie obchodził swoje 64. urodziny. Od debiutu pierwszej generacji w 1957 r., na całym świecie nabywców znalazło już 6,7 mln sztuk „pięćsetki” (wliczając 2,5 mln egz. z Tych). Liczby te pokazują, jaki wpływ miał Fiat 500 na społeczeństwa wielu krajów i jak połączył już cztery pokolenia kierowców.

Fiat 500 to ponadczasowa ikona. Jednym z sekretów światowego sukcesu „500” jest jego ciągła ewolucja poprzez nowe interpretacje i serie specjalne. Wersje te obejmują m.in. edycje Diesel, Gucci, GQ i Collezione, powiązane ze światem mody, niezwykłe Riva i Abarth Rivale w świecie jachtingu, oryginalne Anniversario i 60th, aby uczcić oryginalny samochód z 1957 r., oraz 500 Mirror i 120 Anniversary w dziedzinie łączności.

Ogółem dotychczas zaprezentowano ponad 30 serii specjalnych, a obecnie produkowane wersje dzięki wprowadzeniu technologii Mild Hybrid są nie tylko wydajniejsze i emitują mniej CO2, ale także zapewniają jeszcze lepsze i przyjemniejsze wrażenia z jazdy. Wprowadzona w 2020 r. technologia Mild Hybrid w modelach 500 i Panda zapoczątkowała wejście Fiata w świat elektryfikacji.

Źródło: Stellantis Communications

Zdjęcia: I. Kaźmierczak

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *