„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Ze skorpionem w herbie

Znak Skorpiona od 72 lat towarzyszy samochodom marki Abarth mającej w dorobku ponad 10 000 zwycięstw, 10 rekordów świata, 4 mistrzostwa świata w rajdach samochodowych.

Firmę Abarth & C. założył w Turynie 31 marca 1949 roku Carlo Abarth, inżynier o włosko-austriacki korzeniach. Jej logo, słynny Skorpion, to znak zodiaku założyciela firmy. Symbolizował też filozofię nowo powstałego zespołu wyścigowego, specjalizującego się w „małych, ale zabójczo szybkich” samochodach. Szybko stał się rozpoznawalny przez miłośników motoryzacji dzięki bijącym rekordy samochodom, rewolucyjnym zestawom tuningowym i pamiętnym wyścigom.

Pierwsze zwycięstwo nastąpiło już po roku podczas słynnego wyścigu górskiego  Palermo-Monte Pellegrino, gdy za kierownicą Abartha 204A zasiadł słynny kierowca Tazio Nuvolari nazywany „Latającym Mantuańczykiem”. To wówczas Carlo Abarth postanowił wzbogacić logo marki o dwukolorową tarczę, która stała się tłem dla Skorpiona. Kolejne elementy – czarno-białą flagę w szachownicę, napis czerwonymi drukowanymi literami na żółtym tle „Campione del mondo” („Mistrz Świata”) oraz stylizowany wieniec laurowy – dodano do niej w 1962 roku. Wówczas Abarth 1000 Bialbero zdobył pierwszy z sześciu kolejnych tytułów mistrza świata producentów. Logo odświeżono znów w 1969 roku. Skorpion, symbol firmy, został bardziej wystylizowany, całkowicie czarny i po raz pierwszy miał oboje szczypiec skierowanych ku górze. W logo pozostał tylko napis „Abarth”, biały na niebieskim tle.

Gdy w 1971 r. marka Abarth została przejęta przez Fiata, na znaku firmowym aut pojawiła się włoska flaga. Obecne logo, całkowicie przeprojektowane, powstało w 2007 roku. Przedstawia wszystkie charakterystyczne elementy Skorpiona, ale w nowocześniejszej formie, z jego czarnym kształtem ułożonym po skosie tarczy. Warto dodać, że powstała również jubileuszowa wersja tarczy herbowej Abartha z flagą w szachownicę, upamiętniająca 70 rocznicę powstania firmy. Opracowano ją specjalnie i umieszczono wyłącznie na 1949 samochodach z limitowanej edycji 695 70th Anniversary.

Zaangażowanie Abartha w sporty motorowe powodowało, że marka stała się poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych rozwiązań technicznych i technologicznych dążących do poprawy osiągów i niezawodności samochodów wyścigowych. Trwa ono do dziś, zarówno na torach wyścigowych jak i na trasach rajdowych. Na torach Abarth jest dostawcą silników na mistrzostwa Włoch i Niemiec Formuły 4, stanowiącej idealny „poligon” dla przyszłych mistrzów świata Formuły 1. Natomiast Abarth 124 Rally demonstruje swój ogromny potencjał w rajdach: samochód zdominował swoją kategorię w FIA-ERC, Rajdowych Mistrzostwach Europy, w ostatnich trzech sezonach.

Doceniają to klienci zainteresowani seryjnymi autami ze znakiem Skorpiona. Świadczy o tym komercyjny sukces marki. W 2020 roku Abarth zwiększył swój udział w rynku o 50% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Z okazji swoich 72. urodzin Abarth przygotował nową gamę na rok modelowy 2021 obejmującą wersje 595, Turismo, Competizione i Esseesse. Wszystkie łączą w sobie typowy, sportowy charakter marki, zapewniają radość z jazdy, pełne adrenaliny osiągi i niepowtarzalny dźwięk wydechu. W ofercie są teraz nowe kolory i nowe detale, takie jak ekskluzywne skórzane fotele. Na przykład nowy matowy lakier w niebieskim kolorze Rally Blue obecnego 595 Competizione jest hołdem dla długiej historii Abartha i wielu rajdowych sukcesów marki. Nawiązuje do słynnego Fiata 131 Abarth Rallye z lat 70. XX wieku, zaś nowe 17-calowe felgi aluminiowe są bezpośrednio inspirowane felgami Lancii Delty Rally Integrale z lat 90. ubiegłego wieku.

Źródło: Stellantis

Zdjęcia: Fiat / Autopodroze.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *