„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Przed nami Auto Nostalgia 2025

Sezon klasycznej motoryzacji rozpocznie się jak zwykle wiosną od Auto Nostalgii –  najstarszych w Polsce targów pojazdów zabytkowych, organizowanych już od 2011 roku. Tradycyjnie odbędą się one w warszawskim EXPO XXI przy ul. Ignacego Prądzyńskiego 12/14 podczas weekendu 12-13 kwietnia.

Cadillac DeVille z 1970 r., o pojemności 7700 ccm i mocy 345 KM. Z opisu dowiedzieliśmy się, że autem tym podczas wizyty w Kanadzie w 1971 r., w mieście Penticton była wieziona królowa Elżbieta II z małżonkiem.

Ta impreza, łącząca część ekspozycyjną, czyli prezentację klasycznych, często unikatowych pojazdów, z częścią handlową powalającą kupić niektóre z nich, weszła już na stałe do kalendarza miłośników dawnej motoryzacji. Najlepszym tego dowodem jest frekwencja – w zeszłym roku targi Auto Nostalgia  odwiedziło ponad 10,5 tysiąca osób. Nie tylko z Warszawy. Wielu gości przyjechało z dalszych okolic. I nie były to tylko osoby starsze, kierujące się osobistymi wspomnieniami czy sentymentami do starych pojazdów. Moda na retro motoryzację nie mija.

Najmniejszy w Polsce samochód wykonany ręcznie, konstrukcji aluminiowej, z silnikiem od Simsona. Konstruktor nieznany, a auto jest w zbiorach Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie. Poniżej wnętrze z widocznym silnikiem Simsona.

Ekspozycja Auto Nostalgii zajęła w ubiegłym roku aż cztery hale o powierzchni ponad 13 tys. m². Podobnie ma być i teraz. Staną w nich setki zabytkowych samochodów, motocykli i pojazdów specjalnych z całego świata, niektóre uznawane za ikony motoryzacji. Ponieważ w tworzeniu ekspozycji uczestniczą najbardziej znane muzea z całego kraju, eksperci, kluby miłośników i kolekcjonerzy zabytkowych pojazdów, będzie więc możliwość spotkań i rozmów z nimi, posłuchania fachowych informacji i porad. Osoby rozważające kupno weteranów szos będą mogły zapoznać się z ofertami ich sprzedaży, prezentowanymi przez firmy profesjonalnie zajmujące się sprowadzaniem i handlem zabytkowymi samochodami, a także indywidualnych kolekcjonerów.

MG Midget 1500 z 1976 r., z silnikiem 1493 ccm i mocy 67 KM.

Od Nostalgii 2025 dzieli nas jeszcze trochę czasu. Za wcześnie więc, by prezentować pojazdy, które na nich zobaczymy. Szczegóły ekspozycji są zresztą wciąż dogrywane, a organizatorzy jeszcze zapraszają kolekcjonerów wyjątkowych modeli, by zaprezentowali je na targach. Dlatego „na zachętę” pokazujemy trochę zdjęć z ubiegłorocznej imprezy.

Szczegółowe informacje o targach Auto Nostalgia, cenach biletów, itp. można znaleźć na stronie https://autonostalgia.pl/.

  • A.B.
  • Zdjęcia: Jerzy Kozierkiewicz

 

 

 

 

 

Mikrus MR-300 z 1960 r., jeden z 1928 sztuk wyprodukowanych w Mielcu.

 

Oferowany do sprzedaży Velorex z 1968 r. Pojemność silnika 344 ccm i moc 16 KM.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *