Dla miłośników turystyki i motoryzacji

Na początku był model R360

Historia światowego sukcesu Mazdy, jako producenta samochodów osobowych rozpoczęła się wiosną 1960 r. od niekonwencjonalnego pojazdu. Małe coupe zaprezentowane 60 lat temu – Mazda R360 – błyskawicznie wyznaczyło nowy punkt odniesienia dla mikrosamochodów w Japonii, z dnia na dzień przyćmiewając swoich konkurentów.

Mało popularna poza Japonią, Mazda R360, była prawdziwym przebojem na rodzimym rynku. Ten pierwszy samochód osobowy marki, został sprzedany w liczbie 4,5 tys. egzemplarzy już w dniu swojej rynkowej premiery, 23 maja 1960 r. Co więcej, jeszcze przed końcem roku, w którym debiutował na rynku zdobył ponad 2/3 udziału w segmencie „kei car” (mikrosamochodów) w Japonii, co stanowiło ponad 15% rodzimego rynku samochodów. To był prawdziwie przełomowy moment i początek nowej ery dla Toyo Kogyo, taką nazwę nosiła wówczas Mazda Motor Corporation.

Model R360 nie był pierwszym mikrosamochodem na rynku, ale z miejsca stał się najpopularniejszym. Za tym sukcesem kryła się stylowa i lekka sylwetka nadwozia, doskonałe właściwości jezdne angażujące kierowcę i przystępna cena. To także samochód niezwykle ekonomiczny, dzięki zastosowaniu czterosuwowego silnika, który był bardziej cichy, wyróżniał się czystszym oraz bardziej oszczędnym spalaniem w porównaniu z dwusuwowymi jednostkami napędowymi, oferowanymi przez konkurentów. R360 był napędzany silnikiem benzynowym V2 o pojemności 360 cm³ i mocy 12 kW/16 KM, co nie brzmi zbyt okazale, ale jednocześnie masa pojazdu nie przekraczała 380 kg. Prędkość maksymalna 90km/h w zupełności wystarczała dla pojazdu tej klasy, biorąc pod uwagę jakość japońskich dróg w latach 60-tych.

Ustanawiając limity dla pojazdów segmentu kei car – o wymiarach nie przekraczających (3m x 1,3m) i pojemności silnika (360cm³), władze japońskie chciały wspierać rozwój krajowego przemysłu motoryzacyjnego, poprzez zachętę do produkcji przystępnych cenowo modeli, które sprawiają, że marzenie o posiadaniu własnego pojazdu było w zasięgu każdego kierowcy.

W efekcie powstał nie tylko najlżejszy samochód w swojej klasie, ale najlżejszy czteromiejscowy pojazd na świecie. Mazda korzystała z każdej możliwej sposobności, by zredukować masę pojazdu. W projekcie umieszczonego z tyłu silnika R360 inżynierowie zdecydowali się na aluminiowe głowice cylindrów oraz obudowę skrzyni biegów i miski olejowej ze stopu magnezu. Maskę samochodu wykonano również z aluminium, a tylną szybę wykonano z pleksiglasu. Pozbawiona ramy, samonośna konstrukcja podwozia pozwalała na dodatkowe ograniczenie masy własnej i jednocześnie zapewniała ponadprzeciętne bezpieczeństwo na wypadek kolizji na drodze.

Lekka konstrukcja poprawiła właściwości jezdne R360, podobnie wpłynęły też inne elementy, takie jak unikalne, niezależne zawieszenie dla wszystkich czterech kół, które zmniejsza wibracje i poprawia komfort jazdy, szczególnie na drogach o słabej jakości nawierzchni. Oprócz czterosuwowego silnika, czterobiegowa manualna lub opcjonalnie półautomatyczna skrzynia biegów R360 – pierwsze japońskie rozwiązanie z przekładnią hydrokinetyczną – odróżniała ją od oferowanych przez konkurentów trójbiegowych skrzyń manualnych.

Pomimo innowacyjnych rozwiązań konstruktorskich i stosunkowo kosztownych materiałów, efektywna produkcja umożliwiła Maździe utrzymanie ceny R360 na niskim poziomie nie przekraczającym 300 tys. jenów (wówczas ok. 830 USD). Nic dziwnego, że zarówno atrakcyjny, jak i osiągalny dla każdego mieszkańca wysp kei car, zdominował rynek samochodowy w swoim segmencie od pierwszego dnia wprowadzenia do sprzedaży.

Źródło: Mazda Motor Poland

Zdjęcia: Mazda

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *