„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Mercedes: ewolucja osłony chłodnicy

 

Rok 1900 był przełomowy dla początków motoryzacji. Właśnie wtedy wynalazek Wilhelma Maybacha w postaci chłodnicy o strukturze plastra miodu po raz pierwszy znalazł zastosowanie w samochodzie – w Mercedesie 35 HP.

Opatentowana konstrukcja raz na zawsze rozwiązała problem chłodzenia silnika spalinowego i umożliwiła produkcję samochodów nie tylko mocniejszych, ale też bardziej niezawodnych. Ponieważ chłodnica znajdowała się z przodu i była umieszczona centralnie, jej wzornictwo miało wpływ na postrzeganie automobilu. Tak rozpoczęła się nowa era. Przedni pas z pionowo ustawioną chłodnicą był standardowym rozwiązaniem na całym świecie aż do lat 30. ubiegłego stulecia.

Rurki, które doprowadziły samochód do sukcesu

U progu rozwoju motoryzacji jednym z największych wyzwań było chłodzenie silnika i stworzenie skutecznego układu chłodzenia, zdolnego do pracy w obiegu zamkniętym. Jednym z pierwszych rozwiązań opracowanych do tego celu była chłodnica rurowa wynaleziona przez Maybacha w 1897 r. Składała się z wąskiego zbiornika na wodę oraz otwartych rurek biegnących od przodu do tyłu, przez które podczas jazdy przepływało powietrze. Wiatrak był napędzany przez wał korbowy, dzięki czemu układ chłodzenia działał nawet wtedy, gdy silnik pracował na biegu jałowym. Chłodnica rurowa ułatwiła podniesienie mocy silników.

Mercedes Knight z 1911 r.

Wielki przełom nastąpił w 1900 r., wraz z premierą chłodnicy o strukturze plastra miodu w Mercedesie 35 HP. Zbudowano ją z ponad 8000 małych rurek o kwadratowym przekroju; każdy taki kwadrat miał bok o długości około 6 mm. Większa powierzchnia czołowa i intensywniejszy przepływ powietrza, jaki dawały w tym kształcie rurki, zapewniały znacznie wydajniejsze chłodzenie. Z takich zlutowanych rurek powstał nowy rodzaj prostokątnej chłodnicy ze zintegrowanym zbiornikiem.

Mercedes-Benz 170 (W15) z 1931 r.

Chłodnica wzorcem w projektowaniu nadwozi

Design Mercedesa 35 HP, wywarł trwały wpływ na motoryzacyjny świat. Do połowy lat 30. praktycznie wszystkie seryjnie produkowane samochody miały podobnie wyglądające chłodnice – z niewielkimi odchyleniami w kształcie. W 1911 r. pojawiła się chłodnica z charakterystycznym, pionowym zagięciem pośrodku, która oferowała nieco większą powierzchnię chłodzenia. Zarezerwowano ją jednak przede wszystkim dla modeli z mocnymi silnikami, ponieważ była bardziej skomplikowana w produkcji.

W ciągu pierwszych 40 lat historii motoryzacji chłodnica pełniła funkcję czysto praktyczną. Producenci samochodów początkowo nie postrzegali jej jako znaku rozpoznawczego marki.

Mercedes-Benz 220 (W187) z 1951 r.

Grill jako ochronna osłona

Wielka zmiana nastąpiła w 1931 r., wraz z pojawieniem się Mercedesa 170 (W15). Po raz pierwszy chłodnica została zamontowana za ochronnym grillem. Prostokątna, lecz zaokrąglona forma z wyglądu przypominała samą chłodnicę, jednak została wzmocniona szeroką, chromowaną ramką, która podkreślała jakość elegancję samochodu. Gwiazda Mercedesa pojawiła się na osłonie chłodnicy nie raz, ale dwa razy – w klasycznej, stojącej formie oraz jako emblemat. Drobny wzór plastra miodu łączył estetykę z funkcjonalnością, chronił bowiem chłodnicę przed zabrudzeniem i uderzeniami kamieni.

Mercedes-Benz 220 Ponton (W180) z 1954 r.

Osłona chłodnicy w Mercedesie 170V z 1937 r. zachowała tę samą pionową, smukłą formę. Jednak lekko odchylona do tyłu i zwężała się ku dołowi – wysyła wizualny przekaz na temat osiągów nowego modelu. Dbałość o szczegóły była widoczna w chromowanych poprzeczkach, które wizualnie dzieliły powierzchnię osłony na szereg sekcji.

Chromowany grill – w kierunku aerodynamiki

Chromowana osłona chłodnicy stała się później jedną z najbardziej rozpoznawalnych cech marki. Styliści Mercedes-Benz ostrożnie i z wyczuciem ją modyfikowali, dokonując jedynie stopniowych adaptacji. Tak było do lat 60. XX wieku, gdy grill stał się szerszy i niższy. Skoncentrowanie na szerokości akcentowało wyższą moc i odzwierciedlało trend obniżania płaszczyzny maski z myślą o lepszej aerodynamice. Ten kształt osłony chłodnicy wzmocnił wizerunek Mercedes-Benz na całym świecie, a przez kolejne lata był dalej stopniowo wysmuklany – i ewoluuje do dnia dzisiejszego.

Mercedes-Benz 220 SE (W111) z 1959 r.

Narodziny „twarzy samochodu sportowego”

W latach 50. Mercedes-Benz stworzył drugie, całkowicie odrębne wzornictwo osłony chłodnicy. Legendarny 300 SL „Gullwing” i mniejszy roadster 190 SL otrzymały nowoczesną alternatywę, wewnętrznie znaną jako „twarz samochodu sportowego”. Szeroki wlot powietrza zwieńczono dużą gwiazdą Mercedesa, którą otoczono poziomymi, chromowanymi żebrami. Projekt ten stał się znakiem rozpoznawczym samochodów sportowych i roadsterów producenta luksusowych aut ze Stuttgartu i okazał się równie ponadczasowy jak klasyczna osłona chłodnicy Mercedesa.

Mercedes-Benz 300 SL z 1954 r.

Ofensywa modelowa z lat 90. i 2000. sprawiła, że przód samochodów z gwiazdą zmienił się na bardziej sportowy. Debiuty w nowych segmentach rynku – z liniami modelowymi takimi jak Klasa A i Klasa B, SUV-y oraz kolejne kabriolety, coupé i roadstery – wymagały nowych wariantów stylistycznych.

To wybór klienta – wzornictwo klasyczne lub sportowe

Były w tym wszystkim pewne wyjątki – takie jak fronty SLK drugiej generacji i modelu SLR McLaren, inspirowane wzornictwem nosa bolidu Formuły 1. W 2007 r. zapadła przełomowa decyzja, by wybór stylistyki przedniego pasa pozostawić klientowi. Pierwszym modelem, który oferował tę wersję, była ówczesna Klasa C (W 204). W zależności od linii wyposażenia jej przednią część zdobiła albo klasyczna (Classic i Elegance), albo sportowa (Avantgarde) osłona chłodnicy. Później koncepcja została rozszerzona na Klasę E i w obu tych seriach modelowych obowiązuje do dziś.

Mercedes-AMG GT R z 2016 r.

Design osłony chłodnicy w aktualnych modelach Mercedes-Benz to kwestia jeszcze bardziej indywidualna – a przede wszystkim bardziej „rzeźbiarska”. Różne kształty, kontury i listwowanie ułatwiają rozróżnienie poszczególnych gam modelowych bez szkód dla wyrazistego charakteru mercedesowskiego grilla, zapewniając unikalność pod względem tożsamości i wartości rozpoznawczej. Mercedes jest zawsze wyraźnie rozpoznawalny jako Mercedes – w każdej epoce, już od ponad 120 lat.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Ewolucja trwa. Mimo że w przypadku napędu elektryczno-akumulatorowego nie ma już potrzeby stosowania chłodnicy z przodu samochodu, wloty powietrza nadal są niezbędne. Projektanci mogą jednak lokalizować je gdzie indziej, co otworzyło możliwość stworzenia zupełnie nowego, charakterystycznego projektu przedniego pasa, podkreślającego progresywny luksus modeli Mercedes-EQ. W miejscu grilla znajduje się czarny panel z centralnie umieszczoną gwiazdą, który płynnie łączy się z innowacyjnymi reflektorami. Optyczna szerokość przodu odzwierciedla wysokie osiągi w 100% elektrycznych Mercedesów.

  • Opr. KOJ
  • Zdjęcia: Mercedes-Benz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *