„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Jaki będzie samochód przyszłości?

W „Technice Samochodowej” z 1933 r. znaleźliśmy streszczenie wystąpienia francuskiego inżyniera poświęcone samochodowi przyszłości – co powinno się w nim znaleźć aby był szybszy, komfortowy i bezpieczniejszy.

Paul E. Claveau w odczycie swoim, wygłoszonym w Stowarzyszeniu Francuskich Inżynierów Samochodowych, określa charakterystyczne cechy samochodu przyszłości w 8 punktach.

1) Przedewszystkiem duża szybkość średnia, aby ją osiągnąć, należy nadewszystko starać się nadać samochodowi kształt w 100% aerodynamiczny, zmniejszając tym samym opór czołowy do minimum.

2) Aby szybko jeździć po złych drogach, wóz musi być zaopatrzony w zawieszenie na 4 kołach niezależnych bez sztywnych osi.

3) Aby przewozić możliwie dużą ilość osób, należy mieć do rozporządzenia dużą objętość.

4) Aby dać tym pasażerom maximum wygody, należy racjonalnie wykorzystać tę objętość i praktycznie umeblować.

5) Maximum wygody można osiągnąć przez zgrupowanie wszystkich organów mechanicznych w jednym bloku, umieszczonym w miejscu doskonale dostępnym i doskonale zabezpieczonym od kurzu, błota i wpływów atmosferycznych.

6) Aby otrzymać maximum bezpieczeństwa, wóz musi mieć doskonałą stateczność i t. zw. „trzymanie drogi” bez zarzutu, co wymaga bezwzględnego obniżenia środka ciężkości aż do granic możliwości (osiągalne przy napędzie na przednie koła) i zmusza do głębokiego przestudiowania rozłożenia mas. Bezpieczeństwo będzie całkowite przez sterowanie niezależne obu kół prowadzących i przez nadanie wozowi bardzo dużej wytrzymałości, która musi tworzyć z niego całość, w której każdy szczegół jest przestudjowany w łączności z pozostałymi. Wreszcie doskonała widoczność.

7) Aby połączyć wszystkie powyższe warunki w samochodzie o niskiej cenie kupna, należy jaknajwięcej zmniejszyć jego ciężar, silnik jego musi być małej pojemności, małej mocy i wszystkie części mechaniczne w inny być proste i łatwe do montażu. Całość musi być skonstruowana z myślą o fabrykacji w dużej serji, stosując szeroko blachę prasowaną i spawanie elektryczne.

8) Aby taki samochód mógł być łatwo utrzymany i małym kosztem musi on posiadać kształty proste i wszystkie jego części składowe muszą być bardzo- łatwo dostępne.

Sumując wyżej wymienione 8 punktów p. Claveau możemy określić samochód przyszłości w następujący sposób. Podwozie: duża szybkość średnia, silnik o małej mocy, tani w eksploatacji, 4 koła niezależnie resorowane, nizko umieszczony środek ciężkości, napęd na przednie koła, sterowanie niezależne obu kół prowadzących, mały ciężar, zastosowanie na szeroką skalę blachy prasowanej i spawania elektrycznego.

Nadwozie: linje ściśle aerodynamiczne, dobre rozłożenie mas, możliwie nizkie umieszczenie siedzeń, duża pojemność, wielka wygoda, doskonała widoczność, konstrukcja: blacha stalowa prasowana, spawana elektrycznie i idealne okrycie i zabezpieczenie mechanizmów od warunków atmosferycznych.

(Zachowana oryginalna pisownia i interpunkcja)

Ilustracje (wybór redakcji): rysunki z prasy międzywojennej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *