„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Alfa Romeo Giulia – Córka wiatru

Minęło 50 lat od chwili premiery Alfy Romeo Giulia. Prezentacja modelu odbyła się w dniu 27 czerwca 1962 roku, na słynnym torze wyścigowym w Monza we Włoszech. Historię początków Giulii i zainteresowanie modelem w tamtych latach przybliży nam włoski dziennikarz Otello Righetti z magazynu „Il Quadrifoglio”.

Cały świat podziwiał model Giulia Berlina 1600 TI Alfy Romeo, który czterdzieści lat temu zrewolucjonizował świat czterech kółek. „Zaprojektowana przez wiatr” – hasło przygotowane na prezentację Giulii Berlina 1600 TI weszło potem do potocznego języka. Niezwykle trafnie podkreślało aerodynamiczny profil auta, które zadziwiło świat i zdobyło serca miłośników motoryzacji.

Data premiery Giulii stanowiła przełom w historii samochodów i początek nowej ery w historii silników. Śmiałe linie, ścięty tył, dynamiczny silnik, niezwykła łatwość prowadzenia: oto atuty modelu, który zdobył sławę, stał się obiektem zazdrości i wzorem naśladowanym na całym świecie. Oryginalna linia Giulii została zaprojektowana „z myślą o wietrze, który został w tyle, kiedy ruszyła w drogę” – tłumaczył inżynier Giampaolo Garcea, jeden z „ojców” pojazdu.

W poszukiwanie tego idealnego kształtu włożono mnóstwo wysiłku i czasu. Przeprowadzano badania w laboratorium i próby na torze. „Królikami doświadczalnymi” były modele Alfy – 1900 i Giulietta. W aerodynamicznym tunelu mediolańskiej Politechniki testowano gipsowy odlew Giulii. W końcu nadszedł czas na prawdziwy samochód, na próby techniczne i na końcowy triumf.

Kilka lat później, MIRA – Stowarzyszenie Angielskich Producentów Motoryzacyjnych – w  publikacji poświęconej wszystkim ówczesnym samochodom sklasyfikowało Giulię wśród pięciu modeli o najniższym Cx – współczynniku oporu powietrza. Głównymi konkurentami Alfy było jedno coupé oraz trzy limuzyny o znacznej długości. Giulia okazała się modelem najbardziej aerodynamicznym. Napędzająca ją jednostka to klasyczny czterocylindrowy silnik Alfy Romeo o dwóch wałkach rozrządu w głowicy, stosowany w modelu Giulietta. Zwiększono mu jednak pojemność do 1570 cm3. Przy mocy 90 KM pozwalał Giulii osiągać prędkość przekraczającą 165 km/h.

W trakcie prezentacji w Monza zadebiutowała również Giulia 1600 Spider oraz Giulia Sprint – auta, które w ogólnych zarysach przypominały Giuliettę i różniły się od niej głównie mocniejszymi silnikami. Prawdziwą nowością była jednak tylko limuzyna, zwana również Berliną. Wrażenie, które wywarła zarówno na dziennikarzach jak i klientach, do dziś jest przedmiotem studiów specjalistów od motoryzacji.

W kwietniu 1963 roku, również w Monza, zaprezentowano Giulię Berlina 1600 TI Super, zwaną Quadrifoglio (czterolistna koniczyna) ze względu na jej wyraźny sportowy charakter. Warto wiedzieć, że umieszczanie znaczka z koniczynką na sportowych modelach Alfy ma długą tradycję. Pierwszy raz pojawił się na wyścigowej Alfie w 1923 r. W aucie moc silnika zwiększono do 113 KM, co pozwoliło Giulii uzyskać maksymalną prędkość 189 km/h. Z sukcesu tego skorzystała również wolniejsza do tej pory wersja TI i w ogóle cała marka Alfa Romeo. We Włoszech w samochody te wyposażono ówczesne siły porządkowe. Na filmach z lat sześćdziesiątych można obejrzeć oliwkowe lub bladozielone wozy policyjne mknące w pościgu za złodziejami. To właśnie ten  model.

Nie tylko Giulia w wersji Super była marzeniem sportowców. Powodzeniem cieszyły się również Giulia TZ, TZ1 oraz TZ 2. Tymczasem zbliżało się następne ważne wydarzenie: 9 września 1963 roku odbyła się prezentacja Giulii Coupé 1600 Sprint GT – najpierw w nowej fabryce w Arese, a następnie podczas salonu we Frankfurcie. Model GT, firmowany przez Bertone, powstały jako wariacja na bazie stylistycznej Gilietty, jest jednym z najpiękniejszych sportowych samochodów wyprodukowanych przez Alfę Romeo. W rzeczywistości jego projekt to dzieło Giorgetto Giugiaro, który wykonał go podczas wolnych chwil w trakcie służby wojskowej w Oddziałach Strzelców Alpejskich w Bra.

Piękne i proste auto zyskało od razu aprobatę ze strony dyrekcji Alfy. Właśnie tego dnia autor tego wspaniałego dzieła, niewiele ponad dwudziestoletni Giorgetto Giugiaro, rozpoczął swoją wielką karierę projektanta. Oprócz sukcesu handlowego, zasługą GT jest również powstanie w dwa lata później modelu Giulia GTA, który – opracowany przez Autodeltę – odnosił niezliczone zwycięstwa na wszystkich torach i drogach świata, wnosząc ogromny wkład w budowę wizerunku Alfy Romeo.

Pod znakiem GT powstało wiele sportowych modeli, między innymi GT Veloce, z którego potem zrodziło się GT AM – samochód królujący w europejskich mistrzostwach klasy turystycznej oraz model GT Junior z silnikiem 1300, którego sportową wersją stał się niepokonany GTA Junior. Produkcja modeli z rodziny Giulii trwała do 1976 roku. Jej owocem było ponad pół miliona nowych samochodów na drogach. Giulia pozostanie na zawsze „symbolem firmowym” w historii Alfy Romeo.

Tekst: Otello Righetti

Zdjecia: Il Quadrifoglio, Fiat

RODZINA MODELU GIULIA

  • L9  Giulia  Berlina 1600 TI                        1962 – 1965
  • Giulia  1600 Spider                                   1962
  • L15Giulia  1600 Sprint                              1962
  • L12 Giulia  Coupé TZ – TZ1- TZ2            1963 – 1963 – 1965
  • L14 Giulia  1600 Sprint Speciale               1963
  • Giulia  Berlina1600 TI Super                     1963
  • Giulia  Coupé  1600 Sprint GT                  1963
  • Giulia  1600 Spider Veloce                        1964
  • L11Giulia  Berlina 1300                             1964 – 1967 – 1972
  • Giulia  Cabriolet  1600 GTC                      1964
  • Giulia  Berlina 1600 Super                        1965 –1969 –1970–1972
  • Giulia  Coupé 1600 Sprint GT Veloce       1965 – 1969
  • Giulia  Coupé 1600 Sprint GTA                1965
  • Giulia  Coupé 1600 GTA Corsa                 1966
  • Giulia  Giardinetta 1600 Colli                    1965
  • L13  Giulia   Berlina 1300 Ti                      1965 – 1967 – 1969
  • Giulia  Scarabeo (prototyp)                        1966
  • Giulia  Zagato 1600 G.S. Quattroruote      1966
  • Giulia  Coupé GTA Corsa SA                    1967
  • Giulia  Coupé 1750 GT Veloce                  1967 – 1969
  • L16 Giulia  Coupé 1300 GTA Junior          1968
  • Giulia  Coupé 1300 GTA Junior Corsa      1968
  • Giulia  Coupé 1300 GT Junior                   1966 – 1969 – 1972 – 1974
  • Giulia  Coupé 1300 GT Junior Z               1969
  • Giulia  Berlina 1600 S                               1969
  • Giulia  Berlina 1300 Super                       1970 – 1972
  • Giulia  Coupé 1750 GT Am                      1970
  • Giulia  Coupé 2000 GT Am                      1971
  • Giulia  Coupé 2000 GT Veloce                 1971
  • Giulia  Coupé 1600 GT Junior                  1972 – 1974
  • Giulia  Coupé 1600 GT Junior Z               1972
  • Giulia  Berlina 1300 Nuova Super             1974
  • Giulia  Berlina 1600 Nuova Super             1974
  • Giulia  Berlina Diesel                                 1976

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *