„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

70 lat kultowego Volvo PV444

Premiera nowego modelu Volvo – PV 444 – odbyła się 1 września 1944 roku. Podczas gdy na świecie toczyła się II Wojna Światowa, firma Volvo starała się patrzeć w przyszłość – na pokój, który wkrótce miał nadejść.

Szwedzki koncern motoryzacyjny, aby uświetnić obchody 18-lecia swojej działalności, zorganizował wielką wystawę w nowo wybudowanej Royal Tennis Hall w Sztokholmie.

Odwiedzający mieli okazję zobaczyć na własne oczy największe osiągnięcia i wynalazki motoryzacyjne Volvo. Gwoździem programu były dwa nowe modele tej marki: PV 60 i PV 444, nazwane w wydawanym dla klientów magazynie „Ratten” – „gołębiami pokoju Volvo”. Największy zachwyt i podziw zgromadzonych w Royal Tennis Hall wywołało PV 444, pomimo, że był to wyłącznie prototyp, którego nie można było nawet uruchomić.

W prezentacji wzięło udział wielu znamienitych gości, m.in.: premier Per Albin Hansson, książęta Gustaf Adolf, Carl i Eugen oraz książę Carl Johan – wuj króla Karola XVI Gustawa. Na zewnątrz budynku, wzdłuż Lidingövägen, przez 10 dni trwania wystawy wiły się kolejki chętnych do zobaczenia PV 444. Magnesem okazała się loteria, w której główną nagrodą było nowe auto. Pomimo, że bilety wstępu na wystawę dla osób posiadających abonament telefoniczny w Sztokholmie były darmowe, wielu z nich dobrowolnie uiszczało opłatę za wejście, w wysokości 1 korony. Volvo cały dochód ze sprzedaży biletów przekazało później na rzecz Czerwonego Krzyża. Wrześniową wystawę w Sztokholmie odwiedziło łącznie prawie 150 tys. osób.

Prototyp PV 444 zaprezentowany w Royal Tennis Hall był efektem prac, które trwały kilka lat. Przez ten czas 40 projektantów opracowywało i udoskonalało projekt. Na początku, w marcu 1944 roku, powstał drewniany model PV 444 o rzeczywistych rozmiarach. Pomalowano go na czarno, a srebrną farbą wyrysowano miejsca na okna. Taki oto projekt zaprezentowano założycielom firmy Volvo – Assarowi Gabrielssonowi i Gustafowi Larsonowi. Szybko podjęli oni decyzję o produkcji auta, która stała się przełomowym momentem w historii Volvo.

Już po zakończeniu wrześniowej wystawy Volvo podpisało aż 2300 umów sprzedaży nowego PV 444. Jednak minęło jeszcze sporo czasu zanim samochody zostały dostarczone nabywcom. Przez 3 lata, w trosce o bezpieczeństwo swoich klientów, Volvo poddawało nowy model ciężkim próbom i dopiero 3 lutego 1947 roku pierwszy samochód otrzymał pełną akceptację. Miesiąc później rozpoczęto jego produkcję.

Volvo PV 444 było nie tylko solidnym, lecz także bardzo bezpiecznym autem. Jako pierwsze na świecie miało pasy bezpieczeństwa, klejoną przednią szybę i spryskiwacze.

W aucie zastosowano nowoczesny, czterocylindrowy silnik górnozaworowy. W tamtych czasach wiele aut nadal korzystało z mniej wydajnych jednostek dolnozaworowych. Silnik miał pojemność 1,4 litra i w pierwszej wersji moc 40 KM. Cena auta wynosiła 4800 koron. Każdy z modeli, określonych literą „A”, był pomalowany czarną farbą celulozową, natomiast metalowe części wewnątrz samochodu zostały utrzymane w kolorystyce jasnozielonej.

Magazyn „Ratten” napisał, że PV 444 „uczyni społeczeństwo w Szwecji szczęśliwe, a kiedy nastanie pokój również uszczęśliwi inne społeczeństwa poza granicami kraju”. Przepowiednia się spełniła. Volvo z PV 444 weszło na najważniejszy rynek eksportowy – do Stanów Zjednoczonych. 15 sierpnia 1955 roku pierwsza próbna dostawa samochodów przybyła do Los Angeles. Rok później Volvo zajęło drugie miejsce wśród marek importowanych do Kalifornii.

Pierwotnie firma Volvo zamierzała wyprodukować 8 tysięcy PV 444. Było to dość odważne założenie, ponieważ nigdy wcześniej szwedzki koncern nie stworzył więcej niż 2 tysiące samochodów. Jednak z PV 444 trafiono w dziesiątkę. Do 1958 roku wyprodukowano niemal 200 000 tych aut. Jeśli zaś  uwzględnić zmodernizowane PV 544, które powstawało do października 1965 roku, łącznie wyprodukowano 440 000 samochodów. 160 000 z nich zostało eksportowanych, a 280 000 sprzedanych w Szwecji.

Źródło: Volvo Auto Polska

Zdjęcia: Volvo

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *