„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Mamy najstarszy na świecie wiszący most żelazny

Nieprzypadkowo widnieje w herbie miasta. Most w Ozimku (woj. opolskie) jest najstarszym w Europie, a również i na świecie wiszącym mostem łańcuchowym wykonanym w całości z żelaza, zabytkiem klasy zerowej.

Został oddany do użytku w 1827 roku. Przerzucony przez rzekę Mała Panew służył przez lata do komunikacji między Ozimkiem a miejscowością Zawadzkie, po wojnie zaś znalazł się na zamkniętym terenie huty Małapanew. Po niedawnej gruntownej renowacji stał się największą atrakcją turystyczną Ozimka. Właściwie tylko dla niego warto tu wstąpić, podróżując po Opolszczyźnie lub będąc  w drodze do pobliskiego Krasiejowa, gdzie znajduje się Jura park, czyli park dinozaurów. Reszta miasta jest raczej nieciekawa. Most zaś można obejrzeć w kilka minut.

Nie jest duży, ma 31,5 m długości i 6,6 m szerokości, ale bardzo ładny. Wisząc na elastycznych konstrukcjach z żeliwnych prętów, łączonych ogromnymi nitami,  rozciąga się między dwoma pylonami stojącymi na brzegach rzeki. Ażurowe pylony są wykonane z żeliwa i to właśnie one zdecydowały o tym, że most w Ozimku został uznany za najstarszy wiszący most żelazny. Starszy od niego o rok most Menai w Anglii jest zawieszony na pylonach kamiennych.

Most w Ozimku, uznany na początku XIX wieku za rewelację na skalę światową, został zaprojektowany przez królewskiego inspektora hutniczego Karla Schotteliusa. Wykonano go w miejscowej hucie Małapanew (też jednej z najstarszych na ziemiach polskich, bo mającej 250-letnie tradycje odlewnicze). Budowa kosztowała 4200 talarów. Zużyto na nią 57 ton odlewów żeliwnych i ponad 14 ton stali. Jak zanotowano w kronice huty Małapanew, przed oddaniem konstrukcji do użytku, przeprowadzono próbę jej wytrzymałości, przepędzając przez most stado bydła i przepuszczając wóz z dużym ładunkiem. Według obliczeń Karla Schotteliusa nośność mostu miała wynosić 60 cetnarów, czyli 3 tony, ale w rzeczywistości była aż pięciokrotnie większa.

W styczniu 1945 roku przez most próbował przejechać radziecki czołg i uszkodził zakotwiczenie jednego z przyczółków. Potem zniszczenia naprawiono, jednak most został wyłączony z publicznego ruchu drogowego i przez lata znajdował się na terenie huty Małapanew, tuż przy nieczynnej już bramie numer II. Atrakcją turystyczną stał się niedawno. W lipcu 2009 roku rozpoczęto gruntowny remont – rozebrano i odnowiono jego elementy, a potem ponownie złożono. Konstrukcję wzmocniono też stalowymi linami. Od września 2010 roku najstarszy most łańcuchowy może oglądać każdy, kto przyjedzie do Ozimka.

  • Tekst: Anna Borsukiewicz
  • Zdjęcia: Jerzy Kozierkiewicz

Ozimek – miasto w woj. opolskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej.

GPS – N: 50°40’43”;  E: 18°12’49”

Warto również…

wybrać się do pobliskiego Krasiejowa, gdzie znajduje się największy w Polsce park dinozaurów. Miejsce jego utworzenia nie jest przypadkowe – na tym terenie badacze znaleźli ślady prehistorycznych gadów (można je obejrzeć w specjalnym pawilonie). Duży teren parku pełen jest różnych atrakcji dla dzieci i dorosłych, przede wszystkim rekonstrukcji różnych gatunków dinozaurów, którym można zajrzeć w „twarze”. Oprócz tego warto przejechać się pociągiem przez „tunel czasu”, obejrzeć film w kinie emocji, zaś z dziećmi wybrać się do „bajkowej krainy dinozaurów”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *