Po pojawieniu się na rynku nowego Citroëna C4 pojawiły się głosy o utracie przez auto własnego stylu i wejście w banalność. Mam jednak wrażenie, że w miarę upływu czasu i coraz większej ilości aut tego modelu na drogach, grupa malkontentów zmalała. Nowy C4 jest bowiem dobrze zaprojektowanym samochodem kompaktowym i groźnym rywalem dla konkurentów w tym segmencie.
Choć Citroën C4 wygląda obecnie „normalnie”, to jednak ma swój styl. Spotkany na drodze, sprawia wrażenie pojazdu z wyższego segmentu. Nieregularne boczne przetłoczenia nadwozia nadają dynamiczny wygląd. Elegancję mają podkreślać m.in. wyraziste reflektory z przodu i tyłu, mocno zaznaczone logo firmy z powiększonym wlotem powietrza, duże przeszklenie nadwozia.
Także w środku nie ma rozczarowania. Pierwsze to dobrze wyglądające i miłe w dotyku materiały wykończeniowe. To właśnie w środku widoczny jest największy powrót do „normalności”. Citroën zrezygnował z stosowanego przez wiele lat rozwiązania konstrukcyjnego kierownicy – nie ma już nieruchomej centralnej części kierownicy. Koło kręci się z wszystkimi przyciskami, jak u innych. Na tradycyjne miejsce powróciły też zegary – są przed oczami kierowcy, w efektownie wyglądających tubach. Żeby było jeszcze ładniej, Citroën zafundował właścicielowi samochodu możliwość zmiany koloru świetlenia zegarów. Miła zabawka. Tak samo jak wybór dźwięku kierunkowskazu.
Za przydatny gadżet uznaję natomiast brzęczyk sygnalizujący otwarcie drzwi przy włączonym silniku, a nie włączonym hamulcu postojowym. Napisałem „włączonym”, gdyż jest on elektryczny w C4. Taki rodzaj hamulca postojowego, jednym się podoba, innym nie . Ja uważam, że w aucie miejskim czy rodzinnym jest praktycznym rozwiązaniem. Tak samo jak jestem zwolennikiem pokazywania obrysu samochodu podczas działania czujników parkowania, a nie oglądania obrazu z kamery.
Z przodu i z tyłu siedzi się wygodnie. C4 ma całkiem przyzwoity bagażnik. 380 litrów pojemności stawia go w czołówce segmentu (poza konkurencją jest Skoda Octawia 560 l i bliżej już Honda Civic 415 l). Dobrym pomysłem, spotykanym też już w innych autach, jest oświetlenie bagażnika w formie wyjmowanej latarki. Zaletą, według mnie, pełnowymiarowe kolo zapasowe.
Jazdę C4 wspominam bardzo dobrze. Samochód napędzany był turbodieslem o pojemności 1.6 litra i mocy 112 KM. Jednostka współpracowała z sześciobiegowa przekładnią. Choć moc silnika nie prowokuje do bicia rekordów prędkości, ale okazała się całkiem wystarczająca do szybkiego podróżowania. Ogromną zaletą jest małe zużycie paliwa, także przy jeździe miejskiej. Średnie spalanie po przejechaniu ponad 500 km wyniosło 5,6 l/100 km. Natomiast podczas jazdy szosowej wahało się w granicach 5 litrów.
Odczuwalną zmianą, w porównaniu z poprzednikiem, jest zdecydowane podniesienie komfortu jazdy. Pod tym kątem zostało też zestrojone zawieszenie, które sprawnie radzi sobie z naszymi drogami. Takie ustawienie zawieszenia powoduje większe przechyły auta na zakrętach. Należy jednak pamiętać, że model w tej wersji nie jest do uprawiania sportu. Dzięki dobremu wygłuszeniu, w aucie jest cicho.
Pojawienie się na rynku Citroëna C4 trochę zamieszało w segmencie. A jest w nim dość tłoczno. Najczęściej przeciwstawia się mu VW Golfa, Renaulta Megane, Opla Astrę czy Skodę Octavię. Ale konkurentów jest więcej. Tak więc C4 ma trudne zadanie, ale nie pozbawione szans. Sprzedawany jest w trzech poziomach wyposażenia, z czego drugi i trzeci – Seduction i Exclusive – już są poważnymi graczami w segmencie, mając sporo elementów w wyposażeniu standardowym. Opisywany Citroën C4 1.6 HDi 112 KM Exclusive kosztuje, uwzględniając promocję, 78 100 zł. Ma w zasadzie wszystko co potrzeba do przyjemnej jazdy, a szklany dach panoramiczny czy kolorową nawigację można uznać jako zachcianki. We wszystkich wersjach trzeba natomiast dopłacić za lakier metalizowany (1950 zł).
Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz
To mi się podoba
- Materiały. Dobrze prezentujące się materiały wykończeniowe.
- Wlew paliwa. Nie ma korka – czyste ręce przy tankowaniu.
To mi się nie podoba
- Układ kierowniczy. Średnio precyzyjny.
Wybrane dane techniczne
- Silnik: turbodiesel
- Pojemność: 1560 ccm
- Moc maks./obr. na min.: 112 KM/3600
- Maks. moment obr.: 270 Nm/2000
- Rozstaw osi: 2608 mm
- Rozstaw kół (przód/tył): 1536/1529 mm
- Opony: 225/45 R17
- Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe
- Prędkość maks.: 190km/h
- Przyspieszenie od 0-100 km/h: 11,3 sek.
- Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
- Pojemność bagażnika: 380/1183 l
- Masa własna pojazdu: 1365 kg
- Ładowność pojazdu: 522 kg
- Wymiary (dł./szer./wys.): 4329/1789/1498 mm