„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Wart wydanych pieniędzy

Od samochodu miejskiego wymaga się, aby był zwrotny, w miarę dynamiczny, miał łatwy dostęp do wnętrza i bagażnik na średnim poziomie wielkości. Oczywiście powinien mieć jeszcze ładną sylwetkę, solidne wykonanie, a także niezbyt drogo kosztować.

Takie życzenia spełnia Chevrolet Aveo w wersji pięciodrzwiowej, z silnikiem 1.2 o mocy 84 KM, który prezentujemy w Autopodróżach.pl. W tym konkretnym przypadku auto miało jeszcze dodatkowo zamontowaną przez dilera instalację LPG.

Zgrabna sylwetka Chevroleta Aveo może się podobać. Nie ma w niej zbędnej  ekstrawagancji, widoczne są natomiast solidność i nowoczesne kształty. Jak na miejski samochód, wydaje się też sporym pojazdem. Nie tracimy tego wrażenia także po wejściu do środka. Z przodu auto jest przestronne. Na tylnej kanapie, w porównaniu z niektórymi konkurentami, jest wystarczająco miejsca na nogi. Bagażnik Aveo ma tylko 220 litrów pojemności i można to uznać za średni wynik. Na szczęście seryjnie montowane jest dzielone oparcie kanapy, co umożliwia transport większych przedmiotów.

Miejsce „pracy” kierowcy wymaga przyzwyczajenia. Fotel jest wygodny, ale zajęcie optymalnej pozycji utrudnia brak regulacji poziomej kierownicy. Nie bardzo by to może przeszkadzało, gdyby była chociaż regulacja wysokości fotela. Tej też brakowało w używanej przez nas wersji wyposażenia. Natomiast bez zarzutu jest ergonomia rozmieszczenia wszelkich dźwigni i przycisków. W przednich drzwiach są dość wąskie kieszenie – nie wchodzi w nie nawet mała butelka z wodą. Prawdopodobnie z powodu obniżania kosztów produkcji nie przewidziano także kieszeni w tylnych drzwiach. Można to uznać za mniejszy problem, gdyż taki samochód najczęściej służy dwom osobom. Anachronizmem staje się też regulacja bocznych lusterek dźwigienkami – w tym przypadku uważam to za nadmierną oszczędność kosztów. Plusem, w naszych warunkach, jest natomiast wyłączanie świateł po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki.

Silnikiem podstawowym dla Chevroleta Aveo jest jednostka benzynowa 1.2 o mocy 84 KM. Pracuje ona dobrze i w warunkach miejskich ta moc jest wystarczającą. Silnik nie jest także przesadnie paliwożerny. Zaznaczam to, gdyż w wersji, którą jeździliśmy zamontowana była instalacja gazowa LPG. Montaż takich instalacji przeprowadzają autoryzowane stacje i koszt operacji kształtuje się w granicach 4000 zł. Wskaźnik ilości gazu, a także przełącznik gaz – benzyna są umieszczone po lewej stronie na desce rozdzielczej (biała strzałka na zdjęciu). Zielone diody wskazują ilość gazu i gasną w miarę jego ubywania. Zbiornik gazu znajduje się we wnęce koła zapasowego. W tej sytuacji koło zapasowe musi być wożone w bagażniku, co zasadniczo ogranicza jego pojemność. „Na gazie” jeździłem tylko po mieście. Auto jest wówczas mniej dynamiczne, ale przy niewielkich ulicznych prędkościach nie było to takie uciążliwe. Mnie natomiast nasuwa się pytanie – czy do silnika o tak małej pojemności warto w ogóle instalować gaz kosztem dość sporej dopłaty i utraty walorów użytkowych? Może wszystko zależy od tego, jakie kto planuje przebiegi samochodu i na jakich trasach.

Choć Aveo jest przede wszystkim autem miejskim, ja (plus pasażer) wybrałem się nim z Warszawy na Warmię. Pewnym utrudnieniem była pojemność bagażnika, ograniczona wspomnianym wcześniej kołem zapasowym. Tak więc bagaż trzeba było ulokować na tylnej kanapie. Przejechałem kilkaset kilometrów i stwierdzam, że nie była to żadna golgota. Aveo jechało całkiem sprawnie, niezbyt trzęsło i nie było bardzo głośne. Pewne problemy stwarzało wyprzedzanie ciężarówek, szczególnie po zjeździe z szosy do Gdańska na kręte drogi Warmii. Manewr ten był dużo trudniejszy i wymagał pokonania znacznie dłuższego odcinka bez pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Jeżeli nie żąda się od samochodu więcej niż on może, to jazda Aveo z prędkościami obowiązującymi na polskich drogach może być przyjemna.

Chevrolet Aveo powstaje w Polsce, w fabryce na warszawskim Żeraniu. Samochód w wersji Base+ kosztuje 32 590 zł i jest chyba najlepszym wyborem tzw. środka, między pojazdem najtańszym i najdroższym. W standardzie ma bowiem większość urządzeń związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem podróżujących, np. poduszkę powietrzną dla pasażera oraz boczne (w wersji  tańszej nie ma poduszki powietrznej dla pasażera). W modelu, którym jeździliśmy, była jeszcze klimatyzacja manualna za 2000 zł. We wszystkich wersjach wyposażenia trzeba też dopłacić za lakier metalizowany 1500 zł. Oczywiście do ceny wyjściowej powinno doliczyć się cenę instalacji LPG. Ale to nie jest obowiązkowe.

Nie znam badań Chevroleta konkretyzujących, do jakiej grupy adresowane jest Aveo. Z wyglądu może podobać się każdej grupie wiekowej. Ale biorąc pod uwagę funkcjonalność i osiągi auta, polecałbym je osobom starszym, eksploatującym je trochę w mieście i trochę na wyjazdy działkowe oraz niedługie wycieczki. Jest to bardzo dobry, funkcjonalny  środek transportu dla osób z niezbyt grubym portfelem. Tym bardziej, że do zalet Aveo trzeba dołożyć gwarancję na 3 lata lub 100 tysięcy przejechanych kilometrów.

Tekst i zdjęcia: Jerzy Kozierkiewicz

To mi się podoba

Wnętrze. Przestronne, z dobrą widocznością we wszystkich kierunkach.

To mi się nie podoba

Boczne kieszenie w drzwiach. Wąskie, nie mieści się nawet mała butelka. Wyświetlacz radia. Mało czytelny przy dużym nasłonecznieniu.

Wybrane dane techniczne

Silnik: benzynowy + LPG

Pojemność: 1206 ccm

Moc maks./obr. na min.: 84 KM/6000

Maks. moment obr.: 114 Nm/3800

Rozstaw osi: 2480 mm

Opony: 185/60 R14

Prędkość maks.: 170 km/h

Przyspieszenie od 0-100 km/h: 12,8 sek.

Pojemność zbiornika paliwa: 45 l

Pojemność bagażnika: 220 l

Masa własna pojazdu: 1030 kg

Ładowność: 473 kg

Wymiary (dł./szer./wys.): 3920/1655/1505 mm

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *