„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Suzuki SX4 – mały crossover z ambicjami

 

Małe samochody miejskie z większymi możliwościami jezdnymi, czyli przydatne także na leśnej drodze lub szutrowym dojeździe do letniego domku, są coraz bardziej poszukiwane przez klientów. Oczywiście tych aktywnych po pracy. Dla takiej grupy przeznaczone  jest właśnie Suzuki SX4 – niedużych rozmiarów pojazd z umiejętnością pokonywania trudniejszych dróg.

Choć twórcą nadwozia SX4 jest sławny projektant Giorgietto Giugiaro, mnie ono nie zachwyca urodą. Auto jest zgrabne, można powiedzieć dość foremne, ale bez włoskiej fantazji. Może fantazji zabrakło twórcy, a może nie życzyli sobie tego zamawiający. Trzeba natomiast przyznać, że mimo upływu już sześciu lat od premiery (w 2009 r. model miał nieduży face lifting), linia auta nie zestarzała się bardzo. I za to należy się uznanie projektantom.

Ząb czasu i wspomniany brak fantazji widoczny jest w stylistyce deski rozdzielczej. Wstawki aluminiowe ożywiają co prawda całość, ale konsola środkowa stała się już niemodna. Ładne jest natomiast rozplanowanie zegarów. Warto podkreślić, że obsługa wszystkich urządzeń jest czytelna i prosta. I wszystko solidnie wykończone oraz spasowane. Kierowca musi znaleźć swoją pozycję, gdyż dobrze trzymający fotel jest dość wysoko zamontowany, a kierownica ma tylko jeden rodzaj regulacji. Mimo szerokich słupków bocznych, z wnętrza jest dobra widoczność we wszystkie strony.

Bryła auta powoduje, iż wewnątrz nie odczuwa się ciasnoty. W wysokim nadwoziu nawet postawne osoby mieszczą się z tyłu bez problemów. Jednak 270 litrów pojemności bagażnika, to trochę mało. Szczególnie w samochodzie z ambicjami nie tylko miejskimi. Po położeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 1045 litrów i już nie ma problemu. Pod warunkiem, że podróżują tylko dwie osoby.

Jak się jeździ? Bardzo fajnie. SX4 to auto nieduże, dzięki czemu jest zwrotne, potrafi wszędzie się zmieścić. Istnieje też możliwość dopasowania się do warunków na drodze. Przełącznikiem między fotelami możemy przestawić napęd z jednej osi na dwie. Sztywno zestrojone zawieszenie i napęd na cztery koła daje dużą przyjemność z jazdy przy tej mocy silnika. Samochód ma całkiem przyzwoity prześwit. Może za polną drogą z dziurami nie przepada, ale na piaszczystej lub szutrowej czuje się wspaniale. Świetnie trzyma się nawierzchni i jest łatwy w prowadzeniu. Jest tylko jeden warunek – kierowca musi wykazywać elementy rozsądku. Podczas jazdy zużycie paliwa w mieście wynosiło około 8 litrów na 100 km, a na szosie, m.in. dzięki  sześcioprzekładniowej skrzyni biegów, spadało do 6 litrów.

Na rynku z SX4 konkuruje kilka modeli, ale głównym konkurentem jest przede wszystkim „bliźniak”, czyli Fiat Sedici. Ten jednak nie przyjął się jakoś na naszym rynku. Suzuki SX4 może być idealnym autem do miasta oraz dla młodych ludzi, aktywnych i lubiących weekendowe wypady. Nie powinno się go natomiast traktować jako pojazdu rodzinnego, szczególnie do podróżowania z dwójką maluchów. Oczywiście wszyscy się zmieszczą, ale już z bagażem mogą być problemy. Opisywana wersja Premium 4WD z silnikiem 2,0 DDiS ma m.in. komplet poduszek powietrznych i kurtyny, systemy bezpieczeństwa jazdy, automatyczną klimatyzację, mocowanie ISOFIX, radioodtwarzacz MP3, sterowanie radiem z kierownicy.

Samochód w tej wersji kosztuje 77 900 zł. Choć jest to spora suma, mocny silnik, napęd 4×4 i dobre wyposażenie są atutami tego modelu. I jeszcze trzeba dołożyć niezawodność w eksploatacji.

Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz

To mi się podoba

Osiągi. Zwrotność i dobre trzymanie się drogi.

Bezpieczeństwo. Bardzo dobre właściwości jezdne.

To mi się nie podoba

Silnik. Zbyt głośna praca silnika.

Bagażnik. Trochę mała pojemność bagażnika.

Wybrane dane techniczne

Silnik: turbodiesel

Pojemność: 1956 ccm

Moc maks./obr. na min.: 135 KM/3500

Maks. moment obr.: 320 Nm/1500

Napęd: 4×4

Rozstaw osi: 2500 mm

Opony: 205/60 R16

Prędkość maks.: 180 km/h

Przyspieszenie od 0-100 km/h: 11,2 sek.

Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Pojemność bagażnika: 270/1045 l

Masa własna pojazdu: 1400 kg

Ładowność pojazdu: 410 kg

Wymiary (dł./szer./wys.): 4150/1755/1620 mm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *