„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Silna pozycja Dacii na rynku

Od jednego modelu Logan do pełnej i zróżnicowanej gamy, która ma 6,5 miliona klientów.  Tak Dacia w ciągu ponad 15 lat  przeszła metamorfozę i zrewolucjonizowała rynek samochodowy.  Kolejnym krokiem w umacnianiu marki na rynku jest prezentacja w 100% elektrycznego samochodu koncepcyjnego Spring.

Renault 8

Marka Dacia, powstała w Rumunii w 1966 r. i od zawsze była związana z Renault. Jej pierwszym modelem, dostępnym wyłącznie na tamtejszym rynku, było Renault 8, sprzedawane pod nazwą Dacia 1100. Samochód montowano z części produkowanych we Francji. Podobnie było z Renault 12 sprzedawanym także pod marką Dacia. Te nawet dotarły na polski rynek.

Renault 12

W 1999 roku Grupa Renault kupiła rumuńską markę z czytelnym planem: chciała wykorzystać doświadczenie i lokalizację Dacii, aby wejść z najtańszym sedanem na rynki krajów Europy Wschodniej, które przechodziły wówczas etap transformacji.

Po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej w projektowaniu nowego modelu wykorzystano innowacyjne podejście projektowe „design to cost”. Polega ono na odwróceniu tradycyjnej logiki projektowej – optymalizacja kosztów stała się nadrzędną wytyczną na wszystkich etapach projektowania samochodu, oczywiście bez żadnych kompromisów w zakresie niezawodności czy bezpieczeństwa. Od początku do końca przy określaniu specyfikacji technicznej bierze się pod uwagę końcową cenę sprzedaży. Zgodnie z tą strategią ważnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonych i zamortyzowanych części i technologii Grupy Renault.

Zaprezentowany w 2004 r. Logan spełnił oczekiwania – mógł poszczycić się rekordowym stosunkiem wymiarów nadwozia do miejsca we wnętrzu kabiny, miał niezbędne wyposażenie, a przede wszystkim bezkonkurencyjną cenę. Była ona porównywalna z cenami używanych aut innych marek. Sukces Logana był na tyle duży, że już w 2005 r. jego dystrybucję rozszerzono na całą Europę. Dacia stała się symbolem nowego stylu konsumpcji na rynku samochodowym. Logan jest oferowany do dziś i od 2004 r. sprzedano łącznie 1,8 mln sztuk tego modelu.

Dacia, umocniona sukcesem Logana, w 2008 r. poszerzyła swoją gamę o model Sandero, a w kolejnym roku wprowadziła jego uterenowioną wersję Sandero Stepway. Kompaktowy hatchback o niewielkim nadwoziu, ale przestronnym wnętrzu, okazał się niezwykle uniwersalnym samochodem. W 2010 r. miała miejsce kolejna premiera – w sprzedaży pojawiła się Dacia Duster. Nowy model, który jest nadal bestsellerem marki, umożliwił klientom dostęp do segmentu SUV-ów, reprezentowanym wówczas jedynie przez samochody klas wyższych.

Oba nowe modele były zgodne z założeniami marki Dacia. Rekordowo duże wnętrze, prosta i solidna konstrukcja oraz bezkonkurencyjna cena przyczyniły się do ich sukcesu handlowego. Sandero oraz Sandero Stepway były w 2018 r. najlepiej sprzedającymi się samochodami dla klientów indywidualnych. Od debiutu rynkowego sprzedano 2,1 mln sztuk modelu. Od 2010 roku sprzedaż Dustera wyniosła łącznie 1,6 mln sztuk.

Przez cały ten czas Dacia zawsze odpowiadała na najważniejsze potrzeby klientów. Marka oferowała proste, niezawodne i solidne samochody, bez zbędnych gadżetów. W 2007 r. Dacia poszerzyła gamę o kombi Logan MCV, a następnie w 2012 r. o vana Lodgy i kombivana Dokker w wersji osobowej i dostawczej.

Pod względem sprzedaży dla klientów indywidualnych Dacia zajmuje obecnie 8. miejsce wśród marek na rynku europejskim.

Dacia zadebiutowała w Polsce w 2004 r. i przez 15 lat odnotowała efektowny wzrost sprzedaży. Na początku obecności marki na polskim rynku sprzedano 2 403 egzemplarze aut, a w 2019 r. już 33 034. W sumie klienci w Polsce zakupili już ponad 180 tys. samochodów Dacii. W 2019 r. marka mogła pochwalić się największym przyrostem sprzedaży – 5700 egzemplarzy r/r (wzrost o 21%). Największą popularnością cieszy się Dacia Duster, która w ubiegłym roku już po raz kolejny utrzymała pozycję lidera segmentu SUV i była najchętniej wybieranym autem przez klientów indywidualnych w Polsce.

Dacia jest jedynym producentem, który w odpowiedzi na wyzwania środowiskowe proponuje silniki dwupaliwowe (benzyna/LPG) w całej gamie swoich samochodów osobowych.

Oczekiwania klientów i sposób korzystania z samochodu nieustannie się zmieniają. Dacia to marka nowoczesna i jest świadoma wyzwań w zakresie przyszłej mobilności. Najbliższa rewolucja Dacii będzie związana z wprowadzeniem przystępnego cenowo samochodu elektrycznego. Zaprezentowany w marcu tego roku elektryczny show-car Spring to zapowiedź pierwszego w 100% elektrycznego modelu marki. Będzie to jednocześnie pierwszy samochód miejski Dacii! Będzie miał 5-drzwiowe nadwozie, 4 pełnowymiarowe miejsca i zasięg blisko 200 km.

Źródło i zdjęcia: Grupa Renault

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *