Renault Scenic podobał mi się od początku. Pierwszy raz oglądałem go na premierze pod Paryżem kilkanaście lat temu. Byłem tak zafascynowany walorami użytkowymi auta, że niewiele miejsca poświeciłem w swej relacji równolegle pokazywanemu modelowi Megane Classic. Przez lata Scenic urósł, stał się doskonalszy. Grand Scenic opisywany poniżej to jedna z kolejnych odsłon jednego z najlepszych aut rodzinnych.
Renault Grand Scenic jest samochodem w wersji siedmioosobowej. Pięć niezależnych foteli zapewnia przyzwoite podróżowanie autem. Jak zawsze uprzywilejowany jest kierowca, mogąc dokładnie dopasować do swoich potrzeb fotel i kierownicę. Przesuwane wzdłuż fotele drugiego rzędu (o 17 cm) także umożliwiają odpowiednią konfigurację siedzeń podczas jazdy. Nieregularne przesunięcie poprawia komfort przy zajętych 3 miejscach. I pozostaje trzeci rząd siedzeń, które, jeżeli ich się nie wykorzystuje, schowane są w podłodze. Miejsca z tyłu zajmuje się bez problemu, odchylając całą konstrukcję fotela z drugiego rzędu. Podobnie jak u konkurentów z tego segmentu, transport pasażerów na tych siedzeniach powinien odbywać się na krótkich dystansach i najlepiej jak są to osoby niezbyt wyrośnięte.
Bagażnik Scenica, z nisko położonym progiem załadunku, w zależności od konfiguracji foteli ma pojemność 564 litrów, 2063 l (po złożeniu foteli) i 208 l przy wykorzystaniu wszystkich miejsc. Model ten jednak zawsze miał dodatkowo sporo miejsc na drobiazgi, których zawsze jest bardzo dużo, szczególnie przy wyprawach z dziećmi. Ma bardzo pojemne kieszenie boczne, sporą kasetkę przednią, pojemny panel miedzy przednimi fotelami (z możliwością przesuwania), szuflady pod fotelami i „piwnice”, czyli schowki w podłodze w drugiego rzędu.
Jak wspomniałem, kierowca może dokładnie dopasować „miejsce pracy” do swojej sylwetki. Deska rozdzielcza w Scenicach od lat jest umieszczona centralnie. Gdy było to pierwszy raz, nawet mi się podobało. Ale obecnie wolę zegary mieć na wprost. W tym modelu wykonano jednak pewien kompromis. Ekran nawigacji znajduje się centralnie, a wskaźniki do jazdy z lewej strony, bliżej środka. I jest już lepiej. Na konsoli środkowej (tej przy dźwigni biegów) znajdują się przyciski tempomatu i elektrycznego hamulca ręcznego. Natomiast na konsoli ruchomej (tej z dużym pojemnikiem) jest sterowanie nawigacją. Może to jest wybrzydzanie, ale po pełnym przesunięciu pojemniko-podłoietnika do tyłu, dostęp do regulacji miałem utrudniony.
Pod maską auta był silnik wysokoprężny 1598 ccm o mocy 130 KM. Może przydałoby się trochę więcej mocy, ale na spokojna jazdę z rodziną wystarcza. Przy większym obciążeniu brakuje autu trochę dynamiki, ale nie ma wrażenia braku mocy. Samochód prowadzi się spokojnie i przewidywalnie. Zawieszenie „woli” oczywiście drogi gładkie, ale toleruje także pofałdowane. Nie lubi natomiast dziur i niespodziewanych ubytków. Zużycie paliwa było przyzwoite, biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu. W mieście przy niskich prędkościach wynosiło średnio 7,6 l/100 km, na szosie „schodziło” do 6,6 -7,0 l/100 km.
W opisywanym modelu „było na bogato”. Poza sprzętem grającym MP3 Bose, samochód miał m.in. szklany dach, kamerę cofania, dwustrefową klimatyzację, otwieranie i zamykanie drzwi bez kluczyka. Wersja Bose Edition kosztuje 89 250 zł (uwzględnione obecnie obowiązujące rabaty). Z części tych dodatków można zrezygnować. Już Grand Scenic z silnikiem 1.6 i mocą 110 KM jest tańszy i w wersji limitowanej Tech Run kosztuje 69 300 zł. Ma też całkiem dobre wyposażenie. Można powiedzieć, że Renault Grand Scenic popiera politykę prorodzinną. I dobrze się sprawuje jako van, pojemnością wnętrza zadowalając chyba każdą rodzinę.
Zdjęcia: J. Kozierkiewicz
To mi się podoba
Funkcjonalność. Wygodnie i dużo schowków plus wielki bagażnik.
Silnik. Ekonomiczny i dobrze pracujący.
To mi się nie podoba
Hamulce. Mogłyby być lepsze.
Wybrane dane techniczne
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 1598 ccm
Moc maks./obr. na min.: 130 KM/4000
Maks. moment obr.: 320 Nm/1750
Rozstaw osi: 2770 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1536/1539 mm
Opony: 225/50 R17
Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe
Prędkość maks.: 195 km/h
Przyspieszenie od 0-100 km/h: 11,1 sek.
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Pojemność bagażnika: 208/564/2063 l
Masa własna pojazdu: 1633 kg
Ładowność pojazdu: 592 kg
Wymiary (dł./szer./wys.): 4560/1845/1835 mm