Citroën C5 drugiej generacji kontynuuje legendarny już komfort samochodów tej marki. Pod względem wygody podróżowania samochód nie ma konkurentów w klasie średniej. My mieliśmy przyjemność sprawdzać jego walory w aucie wersji kombi (Tourer) z wyposażeniem Exclusive i silnikiem 2.0 DHI 160 KM.
Jadąc C5 po polskich drogach łatwo zauważyć, jak błyskawicznie wytłumiane są w aucie wszystkie nierówności i wyboje szos. C5 Exclusive ma w standardzie zawieszenie Hydractive III+, w którym zawieszenie klasyczne wspomagane jest elektronicznie sterowanymi miechami pneumatycznymi. Konstrukcja zawieszenia zapewnia stały prześwit pomiędzy podwoziem a nawierzchnią szosy. I to niezależnie od obciążenia auta. System, także automatycznie, zmniejsza prześwit powyżej prędkości 110 km/h, oczywiście pod warunkiem podróżowania po gładkiej drodze. O wysokości zawieszenia może decydować również kierowca, dopasowując je sobie według własnych upodobań. Może też włączyć wersję „Sport” – charakterystyka zawieszenia zmienia się na bardziej twarde, przydatne np. przy dynamicznej jeździe w górach.
Deska w C5 wygląda bogato i, jak oceniają niektórzy, jest skomplikowana. Jednak to jest kwestią przyzwyczajenia do rozwiązań tej marki. Jeżeli ktoś po raz pierwszy prowadzi Citroëna, od razu zauważa charakterystyczny element, jakim jest koło kierownicy obracające się wokół nieruchomego panelu środkowego. Dzięki temu kierowca ma stale wszystkie sterowniki ulokowane w jednej pozycji. W panelu środkowym jest rzeczywiście dużo przycisków, ale są one czytelne i pogrupowane w pakiety związane z radiem, klimatyzacją czy nawigacją. Na środkowym panelu, poniżej dźwigni biegów, mieszczą się przyciski sterujące zawieszeniem i hamulca elektrycznego. Niepraktyczne, a wynikające chyba z fantazji projektanta, jest ulokowanie przycisku świateł awaryjnych po stronie pasażera.
Tourer jest zdecydowanie samochodem rodzinnym, najlepiej służącym czteroosobowej rodzinie (trzeciej osobie na tylnej kanapie może być trochę niewygodnie z powodu wyprofilowanych kształtów dwóch siedzeń). Z przodu kierowca i pasażer mają dużo miejsca. Jadący z tyłu mniej i jest to chyba jedyny słabszy punkt auta, w porównaniu z konkurentami. Natomiast bagażnik C5 ma wystarczający – 533 litrów (w wersji z zestawem do naprawy ogumienia). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy (dzielona w proporcjach 40:60) pojemność wzrasta do 1462 litrów. Bez kłopotu mieszczą się wtedy dwa duże rowery, co sprawdziłem osobiście. Smaczkami wyposażenia modelu są m.in. możliwość obniżenia zawieszenia przy pakowaniu bagaży i oświetlenie wnętrza bagażnika, będące jednocześnie przenośną latarką. Tylna klapa otwierana i zamykana jest elektrycznie – pilotem lub przyciskami. Problem tylko w tym, że zainstalowany do tego celu silnik robi to bardzo powoli. Ta funkcja powinna być odłączana na życzenie kierowcy.
Samochód prowadzi się bardzo dobrze. Niezaprzeczalny wpływ ma na to wspomniane wcześniej zawieszenie. Także praca silnika daje dużą przyjemność. Mimo sporej wagi C5, odczuwa się „lekkość” w ruszaniu i przyspieszeniu. Już delikatne muśnięcie pedału przyspieszenia powoduje „odjazd” auta. Biorąc pod uwagę masę samochodu, zaangażowanie energii w sprawne funkcjonowanie wszystkich urządzeń, plus wagę trzech pasażerów z bagażem, C5 jest ekonomiczny. W jeździe miejskiej, gdzie występują niewielkie prędkości (średnia ok. 31 km/h) zużycie paliwa wynosiło między 8,2 a 8,9 l/100 km. Na szosie, przy średnich prędkościach miedzy 65 a 75 km/h spalanie kształtowało się między 6,3-6,7 l/100 km.
Z cenami samochodów postanowiliśmy w Autopodróżach nie dyskutować. Wynikają one z polityki importerów, a ocena czy coś jest drogie lub tanie nie należy do nas. Cena Citroëna C5 Tourer w wersji Exclusive wynosi 131 800 zł. Oczywiście trzeba dopłacić (we wszystkich wersjach) za lakier metalizowany (2700 zł). Można też dodatkowo zamówić panoramiczne okno dachowe (3500 zł), tapicerkę skórzaną (4400 zł), nawigację w 3D (7900 zł) i kilka innych drobiazgów. Są także dwa pakiety promocyjne po 1 zł związane z bezpieczeństwem. Ale tak naprawdę nie jest to konieczne. Standardowe wyposażenie Exclusive daje wystarczającą satysfakcję podczas eksploatacji C5. I jest prawdą, że ten model kontynuuje tradycje komfortu marki Citroën oraz wnosi całkowicie nową jakość w wykonanie i eksploatację samochodu.
Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz
To mi się podoba
Zawieszenie. Hydractive III+ zapewnia niepowtarzalny w klasie średniej komfort podróżowania.
Cisza. Bardzo dobre wyciszenie wnętrza samochodu.
To mi się nie podoba
Boczne kieszenie w drzwiach. Wąskie, nie mieści się nawet butelka o pojemności 0,33 l.
Mechanizm tylnej klapy. Wolna praca silnika, brak możliwości obsługi ręcznej, bez narażenia na uszkodzenie mechanizmu.
Wybrane dane techniczne
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 1997 ccm
Moc maks./obr. na min.: 160 KM/3750
Maks. moment obr.: 340 Nm/2000
Rozstaw osi: 2815 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1586/1557 mm
Opony: 225/55 R17
Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe
Prędkość maks.: 210 km/h
Przyspieszenie od 0-100 km/h: 9,3 sek.
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Średnica zawracania: 11,5 m
Pojemność bagażnika z kołem zapasowym: 505 l
Pojemność bagażnika z zestawem do naprawy koła: 533 l
Masa własna pojazdu: 1595 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 2238 kg
Wymiary (dł./szer./wys.): 4829/1860/1491 mm