Alfa Romeo wprowadza na rynek Giulię GTA. Jest to „podarunek” dla wszystkich entuzjastów Alfy z okazji jubileuszu – 110 lat istnienie marki. To powrót do korzeni, idealne połączenie sportowego charakteru i elegancji.
Skrót GTA oznacza „Gran Turismo Alleggerita” i powstał w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA, specjalną wersją pochodzącą od wersji Sprint GT, zaprojektowaną jako samochód sportowy i pokazaną podczas targów motoryzacyjnych w Amsterdamie. Nadwozie Giulii Sprint GT zostało zastąpione identycznym aluminiowym nadwoziem, o masie 745 kg, w porównaniu do 950 kg wersji „cywilnej”. Druga modyfikacja dotyczyła silnika z dwoma wałkami o pojemności 1570 cm3, który w wersji „cywilnej”, z podwójnym zapłonem, osiągał moc 115 KM. Technicy z Autodelty, oficjalny zespół wyścigowy Alfy Romeo, wybrali go jako wzorcowy silnik w kategorii „Turismo” i po przeróbkach uzyskali moc 170 KM.
Sukcesy w zawodach pojawiły się szybko: zwycięstwa w trzech kolejnych „Challenge Europeo Marche”, dziesiątkach krajowych mistrzostw i setkach pojedynczych wyścigów w różnych częściach świata. Polepszył się też wizerunek całej gamy: Giulia Sprint GTA najlepiej odzwierciedlała hasło „Codzienne zwycięstwo samochodem na każdy dzień”. Od tamtego czasu GTA zapisała się, jako niekwestionowana sportowa ikona Alfy Romeo.
W przypadku współczesnej Giulii GTA, inżynierowie Alfy Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki, właściwości jezdnych oraz redukcją masy, według tych samych wytycznych jak pracowano nad Giulią GTA z 1965 roku.
Aerodynamikę podnoszą spoilery progowe, specjalny spojler tylny i aerodynamiczny wysuwany spoiler przedni (aerosplitter). Nowy jest także centralny układ wydechowy Akrapovič wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego oraz 20” felgi aluminiowe ze śrubą centralną. Właściwości jezdne poprawiono poprzez zwiększenie o 50 mm rozstawu kół przednich i tylnych oraz opracowując nowy zestaw sprężyn, amortyzatorów i tulei do układu zawieszenia. W GTAm, aerodynamiczny przód został dodatkowo podkreślony, dzięki zastosowaniu powiększonego spoilera przedniego i tylnego skrzydła wykonanego z włókna węglowego
Wnętrze samochodu są nowe detale, jak wykończenia z Alcantary® deski rozdzielczej, paneli drzwi, schowka, słupków bocznych i pasa środkowego foteli. Alcantarę® jeszcze szerzej wykorzystano w wersji GTAm, w której dzięki usunięciu tylnego siedzenia, powstała specjalna „wnęka” cała pokryta Alcantarą®, w której znajdują się specjalne uchwyty do przewożenia kasków i gaśnicy. Nowe matowe akcenty z włókna węglowego nadają wnętrzu wyjątkowej elegancji i podkreślają jego doskonałość techniczną. W nowej GTAm kabina różni się nieznacznie, ma bowiem pałąk, nie ma paneli drzwi i foteli tylnych.
Jeśli chodzi o osiągi, potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium jest w stanie uwolnić, w standardowej konfiguracji, moc 510 KM, a w Giulii GTA 540 KM. Jednakże sama moc nie wystarczy dla zapewnienia niezwykłych osiągów. Prace nad zmniejszeniem masy pojazdu były niezwykle skrupulatne i dały dobre wyniki w GTA. Dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, maskę silnika i dach, zderzak przedni, nadkola przednie i elementy nadkoli tylnych oraz konstrukcję sportowych foteli z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa Sabelt auto jest o 100 kg lżejsze czyli waży 1520 kg. Giulia GTA osiąga 100 km/h w 3,6 sek.
Wersja GTA, przy tej samej mocy, oferuje cztery miejsca, bez pałąka z tyłu; spoiler tylny i przedni aerodynamiczny do użytku codziennego oraz takie same panele drzwi, fotele i okna jak Giulia Quadrifoglio. W rezultacie powstał prawdziwy supersamochód do codziennego użytku. Giulia GTAm ma konfigurację dwumiejscową, z homologacją dopuszczającą do ruchu, z powiększonym wysuwanym aerosplitterem przednim i skrzydłem tylnym z włókna węglowego, stanowiącymi najwyższy wyraz sportowego charakteru modelu
Alfa Romeo Giulia GTA i jej ekstremalna wersja, Giulia GTAm, zostaną wyprodukowane w limitowanej liczbie 500 sztuk. Każdy samochód będzie posiadał tabliczkę z numerem i specjalny certyfikat, stając się autentycznym kolekcjonerskim przedmiotem, podobnie jak jego słynny prekursor z 1965 roku.
Źródło: FCA