Dla miłośników turystyki i motoryzacji

Jeep Gladiator – pickup z tradycjami

W jubileuszowym roku 80-lecia swojego istnienia, marka Jeep wprowadza na europejskie rynki nowego Gladiatora, czyli pickupa wyróżniającego się dużą wszechstronnością oraz zaspokajającego potrzeby w zakresie mobilności. Jest to model dla ludzi prowadzących wyjątkowo aktywny styl życia.

Nowy Gladiator oznacza powrót marki do segmentu pickupów, po prawie 30 latach od wprowadzenia na rynek ostatniego pickupa Jeepa Comanche’a, produkowanego od 1986 do 1992 roku. Gladiator kontynuuje dziedzictwo marki Jeep, zaczynające się w 1947 roku, kiedy Willys Overland zaprezentował jednotonowego pickupa z napędem na cztery koła, bazującego na modelu CJ-2A. Po pierwszym pickupie, na przestrzeni 50 lat pojawiły się różne modele, które łączyły wspólne cechy, jak solidność, wszechstronność i niezawodność. Należały do nich FC-150/170 (1957-1965), Jeep Gladiator/J Series (1963-1987), CJ-8 Scrambler (1981-1985) i Jeep Comanche (1986-1992), a więc ostatni pickup oferowany przez markę.

Tę tradycję kontynuuje teraz Gladiator, pickup z DNA Jeepa Wranglera pod względem możliwości terenowych i przyjemności podróżowania. Jednocześnie jest to model specjalnie zaprojektowany i skonstruowany tak, aby był w 100% pickupem oferującym możliwości kryjące się pod hasłem „Go Anywhere, Do Anything”.

W Europie Gladiator jest dostępny w wersjach wyposażenia Sport i Overland, a także w ekskluzywnym wariancie Launch Edition, w ofercie podczas debiutu rynkowego. Od kwietnia europejską gamę Gladiatora uzupełni specjalna edycja 80th Anniversary.

Paleta kolorystyczna obejmuje dziewięć kolorów nadwozia: czarny, czerwony Firecracker Red, srebrny Billet Silver Metallic Clear Coat, biały Bright White, Granite Crystal Metallic Clear Coat, niebieski Hydro Blue, szary Sting Grey, „Snazzberry” oraz zielony Sarge Green. Są one zestawione ze składanym miękkim albo twardym dachem w kolorze czarnym lub w kolorze nadwozia. Wersja wyposażenia Sport porusza się na 17-calowych kołach, natomiast modele z serii Overland, Launch Edition i 80th Anniversary na 18-calowych.

Liczne konfiguracje Jeepa Gladiatora umożliwiają różne opcje jazdy pod gołym niebem, dzięki rozlicznym zestawieniom dachów: złożonego z 3 paneli twardego dachu, miękkiego dachu, a także wersji „topless” bez dachu. Każda opcja jazdy pod gołym niebem zapewnia maksymalną swobodę podróżowania przez cały rok zarówno w mieście, jak i z dala od utartych szlaków. Cargo Management Group z zamykanym schowkiem pod kanapą daje dodatkowe możliwości składowania i zabezpieczenia ładunku, co zwiększa praktyczność Gladiatora. Podczas projektowania wytrzymałej, 153-centymetrowej skrzyni ładunkowej Gladiatora, skupiono się głównie na funkcjonalności.

Wnętrze nowego Jeepa Gladiatora łączy w sobie styl, komfort i wszechstronność. Wyróżnia się dużą liczbą schowków, do których należą zamykany na klucz schowek pod tylnymi siedzeniami, zamykane przegrody za oparciem foteli tylnych siedzeń i kieszenie z siatki na całej długości drzwi. Inspirowana tradycją konsola centralna ma czystą formę, podobnie jak design deski rozdzielczej oraz charakteryzuje się różnym wykończeniem dla poszczególnych wersji wyposażenia.

Potężny 3,0-litrowy silnik MultiJet V6, montowany w europejskiej gamie Jeepa Gladiatora i wyposażony w system Stop-Start (ESS), generuje moc 264 KM przy 3600 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm w zakresie 1400-2800 obr./min. Wysokiej klasy jednostka napędowa wykorzystuje zaawansowaną technicznie turbosprężarkę z łożyskiem o niskim współczynniku tarcia, opracowaną tak, aby zapewnić jak najlepsze osiągi, szczególnie w niskim zakresie obrotów. Silnik współpracuje z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów, umożliwiającą optymalizację jego pracy podczas jazdy w terenie i zapewniającą płynne, wydajne dostarczanie mocy w czasie podróżowania autostradą. Jednostka napędowa Gladiatora jest zgodna z normą Euro 6D Final.

Nowy Gladiator wyposażony jest w technologię „shift on the fly” (przełączanie podczas jazdy), umożliwiającą zmianę napędu z 2WD na 4WD przy prędkości nie przekraczającej 72 km/h. W normalnych warunkach jazdy system Selec-Trac pracuje w trybie 2WD, przekazując 100% momentu obrotowego na tylne koła.

Przesuwając dźwignię w pozycję 4WD High, kierowca może przełączyć auto w tryb jazdy z napędem na cztery koła, a więc idealny podczas poruszania się po śliskich nawierzchniach, jak piasek, błoto, śnieg lub lód.

Tryb 4H można wybrać zarówno w nowym ustawieniu Auto, idealnym do bezpiecznego użytkowania w każdych warunkach, dzięki ciągłemu sterowaniu momentem obrotowym i automatycznemu włączaniu i wyłączaniu napędu 4WD w celu utrzymania optymalnej trakcji,  jak i w trybie 4H Part Time, który zapewnia zawsze równomierne rozłożenie momentu obrotowego między przednią a tylną osią. Aby sprostać ekstremalnym wyzwaniom i wymagającym szlakom terenowym, kierowcy Gladiatora mogą używać trybu 4WD Low z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1, które zwielokrotnia moment obrotowy silnika.

Dzięki swojej konstrukcji na ramie oraz zawieszeniu typu five-link, Jeep Gladiator zapewnia zarówno wysoką dynamikę jazdy, jak i bezpieczeństwo pasażerów. Konstrukcja na ramie Gladiatora wykorzystuje niezwykle zaawansowane materiały i techniki inżynieryjne, aby uzyskać efekt lekkości, a jednocześnie sztywności i wytrzymałości. W porównaniu do czterodrzwiowego Jeepa Wranglera, rama Gladiatora jest o 78,7 cm dłuższa, a rozstaw osi większy o 49,2 cm. Ta ostatnia cecha, w połączeniu z umiejscowieniem skrzyni w pozycji cofniętej w stosunku do osi symetrii tylnych kół, pozwala uzyskać lepsze rozłożenie masy oraz bardziej płynną jazdę podczas transportu ładunku.

Leasys, marka Stellantis i spółka zależna FCA Bank wspierają wprowadzenie na rynek nowego Gladiatora poprzez specjalne rozwiązania w zakresie finansowania. Proponowany jest wynajem z miesięczną ratą, leasing, a także kredyty z rożnymi wersjami spłat.

Źródło i zdjęcia: Stellantis

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *