Duży, biały, z elementami karoserii podkreślającymi sportowy charakter, 18-calowe koła i bardzo szybki. W 8,8 sekundy do 100 kilometrów na godzinę jest dobrym wynikiem dla samochodu klasy średniej, a w zasadzie auta rodzinnego. A taki wynik osiąga Honda Accord Type-S, sedan. Pod maską znajduje się silnik wysokoprężny 2.2 litra i mocy 180 KM.
Wprowadzając do oferty Accorda Type-S, Honda chciała nie tylko chyba zadowolić klientów lubiących za kierownicą odczuwać trochę adrenaliny, ale i ceniących komfort dużego samochodu. Jedno i drugie udało się osiągnąć. Trudno znaleźć wady we wnętrzu auta. Bardzo dobre materiały, eleganckie wykończenie. Tapicerka z łączonej skory i materiału, dwustopniowe podgrzewanie przednich foteli. Zegary mają czerwone podświetlenie i nietypowe, krótkie wskaźniki obrotomierza oraz prędkościomierza. Sportowy styl mają podkreślać aluminiowe pedały i w aluminiowe wykończenie gałki dźwigni zmiany biegów. Oczywiście z koła kierownicy można sterować radiem, tempomatem, telefonem i komputerem.
Do tego dochodzi przyjemność podróżowania. Przednie fotele są wyśmienicie wyprofilowane i dobrze trzymają na bokach. Pozytywnie zaskakuje zawieszenie Accorda. Choć usztywnione, nie obniżyło komfortu jazdy. Samochód pewnie trzyma się na drodze, bez strachu można wchodzić nim w ostre zakręty. Ale co chyba najdziwniejsze, bez problemów radzi sobie z nierównościami polskich dróg. Duża pochwala dla konstruktorów modelu.
Silnik wysokoprężny 2.2 i-DTEC charakteryzuje się cichą pracą. I to bez względu na zakres obrotów. Kierowca ma satysfakcję wciskając pedał gazu i czując przyspieszenie samochodu. Z silnikiem dobrze współpracuje skrzynia biegów – przełożenia są krótkie i precyzyjne. A czyni się to pasującą w ręku dźwignią, zakończoną aluminiową gałką. Zużycie paliwa, biorąc pod uwagę masę auta, pojemność i moc nie jest duże. Przy jeździe miejskiej 8,6 – 8,8 l/100km (pomiar z komputera) to wyniki zadowalające. Na szosie, przy szybkiej jeździe, ale bez szarpaniny jeszcze trochę spada. W praktyce na jednym zbiorniku można przejechać od 800 do 1000 km. A czy w ogóle jest problem spalania dla osoby kupującej taki samochód? Nabywca kieruje się raczej innymi kryteriami.
Przy tych wszystkich zachwytach (uzasadnionych!) jest jeden mankament modelu Type-S. Mianowicie taki, że jest on dostępny z określonym pakietem wyposażenia. Nie można dokupić niczego! Choć wyposażenie jest bogate, to ktoś „bogatemu zabrania” chcieć trochę więcej. Np. czujników parkowania, które przy tych gabarytach auta by się przydały, elektrycznej regulacji fotela, czy szklanego dachu. O tyle dziwne, że Accord w innych wersjach ma takie możliwości.
Honda Accord Type-S jest adresowana do miłośników marki z podwyższoną adrenaliną. Z pewnością będą mieli satysfakcję. Problem tylko w tym, że Polska „nie dorosła” jeszcze do takich samochodów. Tak naprawdę nie ma gdzie nim pojeździć, nie chcą łamać przepisów drogowych. Bo przecież nie chodzi o to, aby jako pierwszy startować spod świateł.
Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz
To mi się podoba
Silnik i skrzynia. Wysoka kultura pracy silnika i bardzo precyzyjna, o krótkich przełożeniach skrzynia.
Fotele przednie. Świetne trzymanie ze wszystkich stron.
To mi się nie podoba
Bagażnik. Nieregularny kształt utrudnia przewożenia bagażu .
Wybór opcji. Brak możliwości dokupienia wyposażenia dodatkowego.
Wybrane dane techniczne
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 2199 ccm
Moc maks./obr. na min.: 180 KM/4000
Maks. moment obr.: 380 Nm/2000
Rozstaw osi: 2710 mm
Opony: 235/45 R18
Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe
Prędkość maks.: 220 km/h
Przyspieszenie od 0-100 km/h: 8,8 sek.
Pojemność zbiornika paliwa: 65 l
Średnica zawracania: 11,4 m
Pojemność bagażnika: 467 l
Masa własna pojazdu: 1553 kg
Wymiary (dł./szer./wys.): 4725/1840/1440 mm