Dla miłośników turystyki i motoryzacji

Fiat Trekking – lubi nie tylko asfalty

Tegoroczna zima nie dała się specjalnie we znaki, szczególnie mieszkańcom miast. Co więc zrobić, gdy masz samochód o podwyższonych właściwościach jezdnych (czyli nie tylko do jazdy po suchym asfalcie), a wokół ciebie wyczyszczone drogi, bez śniegu w połowie lutego? Zaczyna się poszukiwanie chociaż skrawka zimy. Na szczęście w odległości kilkunastu kilometrów od Warszawy rośnie sobie Puszcza Kampinoska. I tam właśnie udałem się Fiatem 500L Trekking , włoskim crossoverem.

Fiat 500L Trekking to kolejna wersja z serii „500”.  Model 500L opisywaliśmy latem ubiegłego roku. Obecna, „terenowa” różni się od tamtego modelu elementami wystroju zewnętrznego i właściwościami jezdnymi. Z zewnątrz Fiat otrzymał plastikowe osłony na zderzaki i błotniki, aluminiowe nakładki z przodu i tyłu, powiększony został o 2 cm prześwit. Można powiedzieć  – „zmężniał”, lub jak niektórzy lubią określać samochody „stał się muskularny”. Jest faktem, że stojąc obok normalnej 500L ten wygląda potężniej.

Wnętrze auta jest niezmienione, czyli takie jak w opisywanej wcześniej 500L. Ile razy wsiadam do tego modelu, zachwyca mnie jego przestronność. I z przodu, i z tyłu siedzi się wygodnie, nie brakuje miejsca na nogi, a przesuwana kanapa umożliwia stworzenie sobie więcej miejsca. Duże okna dają wrażenie jeszcze większej przestrzeni. Bagażnik o pojemności 400 litrów z możliwością konfiguracji, schowki, uchwyty czynią 500L bardzo funkcjonalnym pojazdem.

500L Trekking wyposażony w system Traction+ zalicza się do crossoverów, czyli samochodów dobrze znoszących drogi szutrowe, błoto czy śnieg. Oczywiście nie należy tego mylić z jazdą terenową. Nie ma to bowiem nic wspólnego z napędem na cztery koła. System odpowiada za poprawę trakcji przedniej osi w chwili słabej przyczepności kół. Polega to na przekazaniu momentu obrotowego z koła tracącego przyczepność (jest przyhamowywane) na koło o lepszej przyczepności. System działa w oparciu o ESP, ASR i włączany jest przyciskiem umieszczonym przy dźwigni zmiany biegów. Działa skutecznie, co sprawdziłem we wspomnianej na początku Puszczy Kampinoskiej, na zaśnieżonej drodze. Samochód poruszał się pewnie, co zachęciło momentami do dość żwawej jazdy. Przyznam, że była to spora przyjemność.

Prezentowany model miał silnik benzynowy 1.4 o mocy 120 KM. Średnie zużycie paliwa wyniosło 8,4 l/100 km. Jest to dość poprawny wynik, biorąc pod uwagę większość kilometrów przejechanych po mieście. Podczas jazdy szosowej zużycie zmniejszało się średnio o litr na 100 kilometrów. Jeśli auto używa się do celów prywatnych, bez wielkich przebiegów, to lepiej wybrać jednostkę benzynową. Silnik współpracuje z sześciobiegową przekładnią, co przyczynia się do bardziej ekonomicznej jazdy. O komfort jazdy dba natomiast dobre zawieszenie, choć efektowne 17-calowe koła i niskoprofilowe opony, trochę w tym przeszkadzają. Jeśli bardziej cenimy wygodę niż szpan, lepiej kupić auto z kołami 16-calowymi.

Według mnie Fiat 500L Trekking jest ciekawą propozycją w fiatowskiej ofercie „500L”.  Nie licząc kilku drobniejszych elementów, wyposażenie zbliżone jest do bogatszych wersji 500L. Za system Traction+ nie trzeba dopłacać, podobnie jak za zamówione sobie opony typu M+S (błotno-śniegowe). Cena dobrze wyposażonego samochodu kształtuje się w granicach 78 tys. zł (gdy nie ma promocji). W klasie małych crossooverów ten model jest autem najbardziej przestronnym. Na koniec osobista i może mało istotna uwaga do producenta. Nigdzie na karoserii nie ma napisu „Trekking”. Dla wielu osób, niespecjalnie śledzących rynek motoryzacyjny, samo „obłożenie” auta plastikowymi nakładkami nie musi sugerować nowego modelu o dobrych właściwościach jezdnych. Mogą to potraktować jako tuning proponowany przez firmę.

Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz

Konkurenci

Peugeot 2008, Skoda Roomster Scout, Nissan Juke, Opel Mokka

To mi się podoba

System Traction+

Dobra widoczność z wnętrza

Wybrane dane techniczne:

  • Silnik: benzynowy
  • Pojemność: 1368 ccm
  • Moc maks./obr. na min.: 120 KM/5000
  • Maks. moment obr.: 215 Nm/2500
  • Napęd: przedni
  • Hamulce: tarczowe wentylowane/ tarczowe
  • Rozstaw osi: 2612mm
  • Opony: 225/45 R17
  • Prędkość maks.: 183 km/h
  • Przyspieszenie od 0-100 km/h: 11 sek.
  • Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
  • Pojemność bagażnika: 400/1310 l
  • Ładowność (wg danych dow. rejestracyjnego): 556 kg
  • Masa własna pojazdu (wg danych dow. rejestracyjnego): 1304 kg
  • Wymiary (dł./szer./wys.): 4270/1800/1679 mm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *