Fiat zaprezentował odświeżoną gamę modelu Tipo rozszerzoną o całkiem nową odmianę – crossovera, czyli Tipo Cross.
Tipo w nowych wersjach odróżniają się od dotychczasowych już wizualnie. Całkowicie przeprojektowano przód auta. Zmieniono zderzak, wygląd grilla, na którym zostało umieszczone nowe logo z napisem „Fiat”, inne są też reflektory (teraz Full-LED z przodu i z tyłu). Do tego doszły aluminiowe felgi 16″ lub 17″ o nowych wzorach. Również we wnętrzu Tipo nastąpiły zmiany. Nie tylko kosmetyczne, jak zastosowanie innych tkanin w tapicerce, ale również powiększające wygodę i bezpieczeństwo prowadzenia auta. Zmniejszenie kierownicy poprawia ergonomię, a 7-calowy wyświetlacz TFT zapewnia lepszą widoczność.
Najwięcej nowości jest w modelu Tipo Cross, skierowanym do nowej grupy klientów, miłośników crossoverów. Nadwozie Tipo Cross jest szersze oraz wyższe o 4 cm (dzięki nowej kalibracji zawieszenia), a także zastosowaniu nowych felg i opon. Solidności dodają autu takie crossoverowe elementy wykończenia jak boczne nadkola, listwy progowe, osłony podwozia, czy kształt przednich i tylnych zderzaków. Na dachu Crossa zastosowano też relingi.
Nowy model wyróżnia się nie tylko stylistycznie, ale również pod względem zastosowanych technologii, co plasuje go w czołówce segmentu C. Dotyczy to systemów wspomagania kierowcy, takich jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent prędkości, system kontroli pasa ruchu czy zmęczenia kierowcy. Poprzez automatyczne włączanie świateł drogowych, gdy przeciwległa jezdnia jest pusta, adaptacyjne światła drogowe zapewniają prowadzącemu auto lepszą widoczność podczas jazdy nocą. Czujniki ultradźwiękowe zaś wykrywają pojazdy znajdujące się w martwym polu i wyświetlają ostrzeżenie na lusterku bocznym. Tipo Cross jest również wyposażony w przednie czujniki parkowania, system bezkluczykowego otwierania samochodu i bezprzewodową ładowarkę do smartfona.
Crossover Fiata, adresowany do młodych kierowców, odpowiada na ich potrzeby wyposażeniem w system UConnect 5 piątej generacji, dostępny z ekranem 10,25″. Wykorzystuje ono intuicyjny i możliwy do spersonalizowania system operacyjny Android Auto. Uconnect 5 z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto pozwala korzystać z funkcji Apple CarPlay lub Android Auto na ekranie dotykowym radia z konfigurowalnymi profilami i opcją przechowywania do 5 konfiguracji. W Tipo Cross można też połączyć przez Bluetooth jednocześnie 2 telefony.
Gama silników Tipo została całkowicie odświeżona. Nowy, trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 GSE T3 o mocy 100 KM (74 kW) zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 190 Nm przy zaledwie 1500 obr./min (zamiast przy 4500 obr./min, jak jest to w obecnym silniku benzynowym 1.4 o mocy 95 KM, którego moment osiąga 127 Nm). Jednostka odznacza się cichą praca, znacznie niższym zużyciem paliwa i niewielką emisją CO2. Silniki wysokoprężne Multijet zastosowane w nowych Tipo odpowiadają normie Euro 6D Final. Oferują dwa poziomy mocy: 95 i 130 KM, przy znacznej poprawie osiągów i zmniejszeniu wartości emisji CO2, od 110 g/km. Są one idealne dla klientów flotowych, będących strategiczną grupą w segmencie C, czyli również Tipo.
Źródło i zdjęcia: FCA Poland