Fiat Freemont to idealny pojazd rodzinny nadający się na weekendowe lub wakacyjne wyjazdy. Może przewozić nawet siedem osób, ale wtedy brakuje oczywiście miejsca na walizki pasażerów. Natomiast przy podróżowaniu w cztery lub pięć osób każdy może zabrać wystarczającą ilość bagażu. My wybraliśmy się na Warmię tylko we czwórkę, więc miejsca było bardzo dużo. Dla wszystkich i na wszystko.
Fiat Freemont to nic innego jak Dodge Journey po obróbce specjalistów z włoskiego koncernu. Niewielkiej, bo poza dużymi emblematami „Fiat”, pewnym poprawieniem wnętrza, prawie wszystko pozostało jak w Dodgu – szczególnie na zewnątrz. Bo w konstrukcji dokonano kilku korzystnych zmian. Dla kogoś, kto jeździł do tej pory Fiatem, kokpit Freemonta będzie pewnym zaskoczeniem. Zegary, przełączniki i sterowanie mediami są ustawione jak w Chryslerach. Np. przyciski do regulacji radia znajdziemy od wewnętrznej strony kierownicy, a dźwignię wycieraczek z lewej strony. Ale do wszystkiego można się przyzwyczaić.
Przestrzeni w aucie jest dużo – z przodu i z tylu. Wszyscy siedzą wysoko, mają dobrą widoczność. W drugim rzędzie jest kanapa (ja wolę niezależne fotele) z możliwością przesuwania i regulowanym kątem oparcia. Podróżuje się też bardzo komfortowo. To już zasługa wspomnianych fachowców z Fiata, którzy poddali układ jezdny Dodga różnym poprawkom. Samochód na drodze zachowuje się pewnie, nie przechyla się na zakrętach, dobrze amortyzuje nierówności drogi. Zmodernizowano także układ kierowniczy.
Dość duży i ciężki pojazd napędza turbodiesel o pojemności dwóch litrów i mocy 170 KM. Ta liczba koni jest bardzo przydatna przy rozruszaniu auta ważącego prawie dwie tony (bez obciążenia). Silnik Fiata jest elastyczny, ze sporym momentem obrotowym. W mieście wydaje się trochę głośny, natomiast na szosie prawie niesłyszalny. Auto nie jest może mistrzem przyspieszenia, ale za to ekonomiczne. W mieście spalanie wynosi ok. 8,5 – 9 litrów. Natomiast przy normalnej jeździe szosowej średnie zużycie paliwa wyniosło 6,7 l/100 km. Czyli jadąc rozsądnie, z niewielkimi tylko momentami łamania przepisów, na jednym baku pokonaliśmy dystans ponad 873 km. Kontrolka rezerwy paliwa zaświeciła się przy 850 km.
Jak wspomniałem na początku, autem może podróżować nawet 7 osób. Oczywiście trzeci rząd powinien być wykorzystywany raczej na krótkich dystansach. Nie licząc średniej wygody podróżowania w tyle, to i pojemność bagażnika wynosi wtedy 145 l. W wersji pięcioosobowej bagażnik powiększa się do 540 l. A do tego należy doliczyć jeszcze trochę schowków, np. „piwnice” w podłodze. Trochę mały jest natomiast schowek przed pasażerem z przodu i kieszenie w drzwiach. Składanie foteli pozwala też na transportowanie większych gabarytowo przedmiotów, a możliwość położenia oparcia przedniego fotela pasażera pozwoli na przewiezienie deski do windsurfingu lub długiej choinki na Święta Bożego Narodzenia.
Według mnie Fiat Freemont „siedzi okrakiem” w segmentach. Ani to klasyczny minivan, ani SUV. Żywiołem auta może być turystyka, kiedy to można wykorzystać jego pojemność i komfort. W ofercie Fiata jest także wersja z napędem na cztery koła, ale z Freemonta nie zrobimy pojazdu terenowego. Z pewnością lepiej się wtedy sprawuje na trudniejszych nawierzchniach. Prezentowany model ma dwa poziomy wyposażenia – Freemont i Freemont Urban. Już w pierwszej wersji jest prawie wszystko, co potrzeba, m.in. 6 poduszek powietrznych, systemy bezpieczeństwa, bezdotykowy kluczyk, trójstrefowa klimatyzacja, komputer z ekranem dotykowym, 17-calowe koła. W wyższym poziomie Urban dochodzą czujniki parkowania z tyłu, Bluetooth, czujnik zmierzchu, relingi dachowe, elektrycznie składane lusterka boczne.
Opisywany Freemont Urban kosztuje 115 490 zł. Tą ceną, przy takim wyposażeniu, spokojnie może konkurować z innymi minivanami będącymi na rynku.
Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz
To mi się podoba
Wyposażenie. Bogate wyposażenie auta w standardzie.
Komfort. Wygodny i komfortowy w podróży.
To mi się nie podoba
Bezpieczeństwo. Brak wyłącznika przedniej poduszki powietrznej.
Światła. Nie ma w ofercie reflektorów ksenonowych.
Wybrane dane techniczne
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 1956 ccm
Moc maks./obr. na min.: 1103 KM/4000
Maks. moment obr.: 350 Nm/1750
Napęd: przedni
Rozstaw osi: 2890 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1571/15820 mm
Opony: 225/65 R17
Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe
Prędkość maks.: 195 km/h
Przyspieszenie od 0-100 km/h: 11,0 sek.
Pojemność zbiornika paliwa: 77 l
Pojemność bagażnika: 145/540/1461 l
Masa własna pojazdu: 1949 kg
Ładowność pojazdu: 531 kg
Wymiary (dł./szer./wys.): 4888/1878/1691 mm