„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Fiat 500 i Fiat Panda z napędem hybrydowym

Fiat 500 od lutego, a Fiat Panda od marca tego roku dostępne będą w sieci dilerskiej FCA z napędem hybrydowym. To pierwsze modele Grupy FCA oferowane z nowymi silnikami benzynowymi Mild Hybrid.

Rok 2020 będzie przełomowy w historii Fiata, gdyż wraz z wprowadzeniem nowych hybrydowych wersji modeli 500 i Pandy rozpocznie się proces elektryfikacji marki, kontynuowanej wraz z istniejącą produkcją nowej „500” w Turynie. Ten w 100% elektryczny model będzie odgrywał kluczową rolę w strategii e-Mobility by FCA, w ramach której w tym roku Grupa wprowadzi na rynek szereg nowych produktów i usług.

W modelach Fiata 500 i Fiat Panda, oferowane w specjalnej serii „Launch Edition”, zadebiutuje silnik benzynowy Mild Hybrid łączący nowy, litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, nowa jednostka napędowa redukuje zużycie paliwa, zmniejszając emisję CO² średnio od 20 do 30% dla Pandy Cross, bez obniżania osiągów auta.

Serię specjalną można rozpoznać po napisie „Hybrid” umieszczonym na tyle samochodu oraz logo w kształcie litery „H”, który tworzą dwie krople rosy na środkowym słupku.

Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, opierający się na słynnym silniku Fire, to jednolitrowa, trzy cylindrowa jednostka o mocy 70 KM (51 kW), przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Stworzony we współpracy z firmą Teksid korpus silnika został wykonany z wysokociśnieniowego odlewu stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindra, co pozwala skrócić czas rozruchu i zredukować masę silnika do 77 kg.

System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start oraz wspomagania go podczas przyspieszania.

Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej  30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

Silnik Mild Hybrid Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514 (poprzecznie montowana skrzynia biegów, napęd na przód), z wyposażeniem mającym na celu zwiększenie zwrotności i poprawę wydajności. Wreszcie, nowy system umożliwił obniżenie całego zespołu napędowego o 45 mm, co poprzez niższy środek ciężkości pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu na drodze. Nowa rodzina FireFly została opracowana przez Grupę FCA, by zaoferować gamę mniejszych silników benzynowych, charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa i wzorcowymi osiągami o szerokim zakresie zastosowań.

Źródło: FCA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *