„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Elegancka i uniwersalna

Ponowne, po kilku letniej przerwie, wejście Mazdy na polski rynek ucieszyło niemałe grono miłośników tej marki. Zawsze bowiem ją ceniliśmy za jakość wykonania i niezawodność. W oferowanej gamie znajduje się Mazda 3 – atrakcyjne auto o uniwersalnym charakterze. Może być rodzinne lub reprezentacyjne, sprawnie porusza się nim po mieście i wygodnie podróżuje na dalszych trasach. Taki „samochód środka”.

Pierwsza generacja Mazdy 3 pojawiła się w 2003 r.  i została przychylnie przyjęta przez użytkowników. Wtedy też zmieniono nazwę auta, rezygnując z trzycyfrowego oznakowania. W ubiegłym roku nastąpiła zmiana warty i Mazda wprowadziła do sprzedaży nową wersję modelu.

Mazda 3 to chyba jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie. Szczególnie atrakcyjnie prezentuje się z przodu. Wydłużone reflektory, agresywnie wyglądający wlot powietrza do chłodnicy bez zaznaczenia linii zderzaka. Nadaje to sportowy wygląd autu. Z boku, „3” w wersji sedan wygląda natomiast wręcz elegancko i lekko. I trzeba przyznać, że dwie różne wizje auta współgrają ze sobą i podnoszą jego atrakcyjność. Dzięki temu wyróżnia się z tłumu konkurentów.

Sportowy duch krąży także po wnętrzu auta. Dobrze trzymające fotele, zgrabna kierownica, czytelne okrągłe zegary sprawiają, że kierowca i pasażer od pierwszego momentu czują się dobrze w samochodzie. Deska nie jest przeładowana i prosta w obsłudze. Częścią urządzeń można kierować z koła kierownicy. Kierowca bez problemu dopasuje się do miejsca, dzięki dobremu zakresowi regulacji fotela i dwupłaszczyznowemu ustawieniu kierownicy. Minusem są trochę krótkie siedziska foteli. Przyzwyczaić się także trzeba do odsuniętej dźwigni hamulca ręcznego (bliżej pasażera). Jakość materiałów i spasowanie w Mazdzie jest zawsze bez zarzutu – to cieszy, gdy nic nie trzeszczy i nie zgrzyta.

Sedan ma bagażnik o pojemności 430 litrów. Jest przy tym ustawny, z dużym otworem załadunku i z chowanymi zawiasami. To całkiem przyzwoity wynik i dlatego na początku wspomniałem o modelu jako aucie rodzinnym. Mazda w ofercie ma prawdziwie rodzinne pojazdy, ale nie zawsze trzeba zaczynać od tych największych. Bagażnik można powiększyć, składając oparcie fotela, dzielone w proporcjach 40:60.

Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego powoduje, że samochód prowadzi się pewnie i jest posłuszny kierowcy. Dobrze też reaguje na nierówności naszych dróg. To zasługa konstruktorów oraz wieloletniej współpracy firmy z Fordem. Model ma bowiem wspólną płytę podłogową z Focusem i jeden z największych w segmencie rozstawów osi. Dobrze też zachowuje się na zakrętach, a na pochwałę zasługuje seryjny montaż układu stabilizacji toru jazdy. Zresztą wszystkie podzespoły sprawnie współpracują ze sobą. Silnik wysokoprężny 1.6 jest elastyczny, dobrze wyciszony, dzięki czemu w czasie podróży nie zakłóca jazdy pasażerom. Na długich trasach brakowało mi natomiast szóstego biegu. Pochwalić należy także układ hamulcowy – kierowca czuje się bezpiecznie.

Mazda 3 jest produkowana w Japonii, co dla wielu osób ma ogromne znaczenie. Jeżeli ktoś się zdecyduje na opisywanego sedana, może kupić samochód tylko w jednej wersji wyposażenia Exclusive za 81 900 zł. Dodatkowy koszt, to lakier metalizowany za 1 900 zł. Z Mazdą jest tak, że nie można uzupełnić poziomu wyposażenia. Ale trzeba przyznać, że jest wystarczające. Auto z silnikiem diesla jest dość drogie. W tej samej cenie można kupić Mazdę sedan z silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 150 KM i automatyczną skrzynią z wyższym poziomem wyposażenia Exclusive Plus. Ale opinię, który model jest lepszy, pozostawiam indywidualnym upodobaniom kierowców.

Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz

To mi się podoba

Desing nadwozia. Niepospolita stylistyka nadwozia.

Trakcja. Seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy.

To mi się nie podoba

Przekładnia. Tylko pięć biegów, brak szóstego.

Wybrane dane techniczne

Silnik: wysokoprężny

Pojemność: 1560 ccm

Moc maks./obr. na min.: 109 KM/4000

Maks. moment obr.: 240 Nm/1750

Rozstaw osi: 2640 mm

Rozstaw kół (przód/tył): 1515/1520 mm

Prędkość maks.: 187 km/h

Przyspieszenie od 0-100 km/h: 11,0 sek.

Średnie zużycie paliwa (dane producenta): 4,5 l/100 km

Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe

Pojemność zbiornika paliwa: 55 l

Pojemność bagażnika: 430 l

Masa własna pojazdu: 1245 kg

Dopuszczalna masa całkowita: 1815 kg

Wymiary (dł./szer./wys.): 4580/1755/1470 mm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *