„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Citroën DS3 – idealny na podryw

Skrót DS w nazwie, odziedziczony po przodku, zobowiązuje. Tamten wyprzedzał czas pod  względem stylistyki, technologii i wyposażenia. Teraz czasy są dużo trudniejsze, bo konkurencja większa, ale Citroën DS3 jest samochodem godnym rodzinnej tradycji. Efektownie wyglądający, z możliwością personalizacji, dobrym turbodoładowanym silnikiem 1.6 o mocy 156 KM, idealnie uzupełnił gamę Citroëna.

Samochód powstał na bazie znanego modelu C3. Choć można się między nimi doszukać pewnych podobieństw, to jednak wykonano kawał roboty, aby tych skojarzeń było jak najmniej. Przede wszystkim linia nadwozia przenosi auto z kategorii rodzinnej do sportowej. Ścięty dach w innym kolorze, pochylony ku przodowi środkowy słupek, szeroka chromowana listwa wzdłuż drzwi, 17-calowe koła sugerują taki charakter samochodu.

W towarzystwie, w którym do tej pory królował Mini Cooper, liczy się bardziej wygląd niż pieniądze. Citroën jest na to przygotowany i „szafa ubrań” DS3 jest pełna. Samochód można spersonalizować, wybierając spośród 11 kolorów nadwozia, 4 kolorów dachu, 8 rodzajów tapicerki i wykończenia wnętrza i 12 wzorów felg.

W wersji Sport Chic (testowanej) wnętrze robi także wrażenie. Skóra, dobre materiały, dokładne spasowania. Wyprofilowane przednie fotele dobrze trzymają podczas jazdy. Wolałbym co prawda płynną regulację oparcia, a nie skokową, ale do wszystkiego można się przyzwyczaić. Efektownie wyglądają także obszyta skórą, kierownica ze spłaszczeniem na dole oraz zachodzące na siebie, przykryte daszkiem okrągłe zegary. Według mnie do tego wyrafinowania stylistycznego nie pasuje środkowy panel z radiem i klimatyzacją – brak mu trochę finezji.

DS3 jest autem trzydrzwiowym, więc na tylne siedzenia wchodzi się z pewnymi utrudnieniami. Miejsca tam też jest raczej tylko dla dwóch osób dorosłych, lub dzieci. No i fotele nie mają już profilowania. Zaskakująco spory jest bagażnik. Pojemność 285 l to wynik bardzo dobry w tej grupie pojazdów, a dzielona kanapa daje jeszcze możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej. Malkontenci oczywiście i w środku doszukają się podobieństw pewnych elementów z C3, ale obecnie trudno jest znaleźć model z całkowitą indywidualnością (wygrywają koszty produkcji).

Radość z wyglądu to jedno. Drugie to przyjemność z jazdy. Jak już wspomniałem, DS3 wyposażono w benzynowy, turbodoładowany silnik o mocy 156 KM. Jednostka napędowa jest wspólnym dziełem PSA i BMW. Można powiedzieć, że niczego jej nie brakuje – płynnie rozwija moc, jest elastyczna, ma dobre przyspieszenie i nie jest bardzo żarłoczna na paliwo. Moje zużycie wynosiło miedzy 8 a 8,6 l/100km, choć w mieście może być nawet o 1,5 litra więcej. Wszystko zależy od techniki jazdy. Także nie można mieć zastrzeżeń do współpracy z sześciobiegową przekładnią – biegi wchodzą precyzyjnie. Auto bardzo dobrze trzyma się drogi, utrzymując wyznaczony tor jazdy. Jednak nie lubi większych nierówności, co jest zrozumiale z racji usztywnionego zawieszenia. Choć w codziennej jeździe nie jest ono uciążliwe – zachowano komfort podróżowania. A przecież auto ma17-calowe niskoprofilowe koła.

Citroen DS3 jest samochodem o sportowych skłonnościach. Daje przyjemność z dynamicznej jazdy, ale z umiarem. Jego naturalne środowisko to miasto, gdzie zwrotność i przyspieszenie mają znaczenie. Ale także jest funkcjonalny, z całkiem pojemnym bagażnikiem, co umożliwia podróżowanie nie tylko z kartą kredytową. To takie fajne auto dla dwóch osób – do polansowania się, albo na podryw.

Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz

To mi się podoba

Desing. Efektowna linia nadwozia.

Schowki. Duża kasetka z przodu i pojemne kieszenie w bocznych drzwiach.

To mi się nie podoba

Radio. Niezbyt fortunnie ulokowany pilot do sterowania.

Widoczność.

Wybrane dane techniczne

Silnik: benzynowy, turbo

Pojemność: 1598 ccm

Moc maks./obr. na min.: 156 KM/6000

Maks. moment obr.: 240 Nm/4000

Rozstaw osi: 2452 mm

Rozstaw kół (przód/tył): 1465/1467 mm

Opony: 205/45 R17

Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe

Prędkość maks.: 214km/h

Przyspieszenie od 0-100 km/h: 7,3 sek.

Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Pojemność bagażnika: 285/980 l

Masa własna pojazdu: 1165 kg

Ładowność pojazdu: 432 kg

Wymiary (dł./szer./wys.): 3948/1715/1458 mm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *