Jeżeli ktoś dysponuje odpowiednią ilością pieniędzy i nie zależy mu na „szpanowaniu” to kupując Chevroleta Captivę powinien mieć z niej pożytek. Duży, widoczny więc na drodze, mieszczący wewnątrz całą rodzinę z bagażem, z napędem na cztery koła, z umiarkowanym apetytem na paliwo. Tak więc idealny samochód teraz na wyprawę na narty, a latem na zieloną trawkę. A jeżeli jeszcze trochę „wyłoży kasy” i dokupi trochę wyposażenia dodatkowego, to wtedy stanie się właścicielem Captivy LT w wersji siedmioosobowej z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 150 KM. Takiej jaką my jeździliśmy.
Captiva wygląda masywnie i jest jednym z największych SUV-ów na naszym rynku. Duże koła, przód z wzmocnieniami zderzaka, wyraziste reflektory, dwie rury wydechowe z tyłu – wszystko to ma nadawać określoną pozycję auta na drodze. Kierowca z pewnością czuje się w nim bezpiecznie.
Wnętrze auta też jest obszerne. Może trochę razić stylistyka wykończenia, ale należy pamiętać iż Captiva jest na rynku od kilku lat. Nowa wersja ma pojawić się na wiosnę tego roku. W konsoli środkowej umieszczono duży ekran (do nawigacji, kamery cofania i innych odczytów), radio z odtwarzaczem i sterowanie klimatyzacją. Przed kierowcą są duże zegary prędkościomierza i obrotomierza z mniejszymi dwoma, wskazującymi temperaturę płynu chłodzącego i ilość paliwa. Kierownica jest sporych rozmiarów ze sterowaniem radiem i tempomatem. Wszystkie przyciski i pokrętła są na swoich miejscach – ergonomia bez zarzutu.
Fotele, choć wyglądają elegancko w skórze, są mało wyprofilowane i nie trzymają na bokach. Ale przy jeździe rodzinnej, bez gwałtownych zakrętów, podróżuje się wygodnie. Także z tyłu jest sporo miejsca. Natomiast w sytuacjach niespodziewanych, mamy schowane w podłodze bagażnika jeszcze dwa fotele. Na niewielkich trasach można na nich podróżować. Nie traktuję ich jako stałe miejsce do jazdy, gdyż wtedy prawie nie ma bagażnika. W normalnych warunkach bagażnik ma 465 l pojemności. Nie jest to rekord, ale wystarcza. Po złożeniu tylnych foteli, objętość wzrasta do 930 l.
Podróżowanie Captivą jest przyjemne, a przyczynia się do tego miękko zestrojone zawieszenie. Nie straszne są więc średniej wielkości dziury i nierówności naszych dróg. Natomiast kierowca musi się przyzwyczaić do kilku cech auta. 150 koni mocy, choć wystarcza na drodze, nie prowokuje do bardzo szybkiej jazdy. Odczuwalna jest też turbo dziura. Szczególnie trzeba uważać w mieście przy ruszaniu spod świateł. Po wciśnięciu pedału gazu najpierw się nic nie dzieje, a później ponad półtorej tony masy wyrywa do przodu. Lepiej zachowywać większą odległość przed innym pojazdem. Także duży promień skrętu utrudnia parkowanie lub zawracanie na wąskiej drodze. Mało precyzyjny jest też układ kierowniczy. Podczas jazdy po szosie odczuwalny jest brak szóstego biegu – byłoby ciszej w środku.
Testowana wersja miała napęd na cztery koła. O rozdziale napędu decyduje elektronika. W normalnych warunkach drogowych cala moc kierowana jest na przednia koła. Tylne są włączane w chwili rejestracji ich poślizgu. Z pewnością przyczynia się to do oszczędności zuzycia paliwa, ale są momenty w których kierowca ma wrażenie spóźnionej reakcji elektroniki. A może to tylko moje subiektywne odczucia? Z zużyciem paliwa jest różnie. Na szosie potrafi się zbliżyć do danych firmowych, ale w mieście różnice są już większe. Nie udawało mi się zejść poniżej 10 l/100 km.
Opisywany Chevrolet Captiwa LT kosztuje ok. 120 000 zł. W porównaniu z podobnymi modelami na rynku jest atrakcyjna.
Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz
To mi się podoba
- Widoczność. Dobra we wszystkich kierunkach.
- Wnętrze. Dużo przestrzeni dla pasażerów.
To mi się nie podoba
- Turbo dziura. Zbyt duża i utrudnia jazdę po mieście.
- Układ kierowniczy. Mało precyzyjny.
Wybrane dane techniczne (producenta)
- Silnik: turbodiesel
- Pojemność: 1991 ccm
- Moc maks./obr. na min.: 150 KM/4000
- Maks. moment obr.: 320 Nm/2000
- Rozstaw osi: 2670 mm
- Rozstaw kół (przód/tył): 1525/1525 mm
- Opony: 235/55 R18
- Hamulce (przód/tył): tarczowe wentylowane /tarczowe
- Prędkość maks.: 182 km/h
- Przyspieszenie od 0-100 km/h: 10,9 sek.
- Pojemność zbiornika paliwa: 65 l
- Średnica zawracania: 10,6 m
- Pojemność bagażnika: 465/930 l
- Masa własna pojazdu: 1770 kg
- Ładowność pojazdu: 735 kg
- Wymiary (dł./szer./wys.): 4635/1850/1720 mm