„Autopodróże.pl wyprawy w przeszłość” należy potraktować z nutą wyobraźni. Wykorzystując prasę XIX i XX wieku oraz inne źródła, staramy się przybliżyć tamte lata poprzez wydarzenia związane z motoryzacją, turystyką, gospodarką. To wyprawy w naszą przeszłość oczami ludzi wtedy żyjących. Nie stronimy także od wydarzeń współczesnych, opisów historycznych powstałych obecnie czy ważnych jubileuszy. Wszystko jednak powinno mieć związek z historią.

Amerykański w każdym calu

Co najbardziej zaskoczyło mnie po otrzymaniu kluczyków do Jeepa Grand Cherooke? Jego wielkość. Nieraz spotykałem ten model na drogach, ale dopiero bezpośrednia konfrontacja, potrzeba wejścia do środka, uświadomiła mi rozmiary tego osobowego samochodu. Ale takie są przecież samochody rodem z Ameryki – duże, wygodne, komfortowe i zużywające sporo paliwa.

Model jest na rynku od blisko 20 lat. Obecna wersja to czwarta generacja, zgodnie określana przez specjalistów jako najlepsza, przede wszystkim dzięki poprawieniu jego stylistyki i dokładnemu wykonaniu. Jeep Grand Cherooke 5.7 V8 HEMI Overland jest flagowym „okrętem” marki. A że szlachectwo zobowiązuje, jest nie tylko duży, ale także ma największy silnik o mocy 352 KM, najbogatszą wersję wyposażenia i prawie nieograniczone możliwości jazdy w każdych warunkach.

Blisko 5 metrów długości i 1,8 metra wysokości mówią za siebie. Potężny, charakterystyczny grill Jeppa, 20-calowe koła, duże drzwi i boczne lusterka, tworzą niepowtarzalny styl samochodu. Nie można go pomylić z jakimkolwiek innym modelem. A masywna sylwetka auta budzi zaufanie kierowcy i pasażerów, natomiast u innych użytkowników dróg – respekt.

To co jest duże na zewnątrz, najczęściej też jest obszerne wewnątrz. Prezentując rożne samochody piszę jak siedzi się z przodu, a jak z tyłu. Przy Grand Cherooke jest to zbędne. Każde miejsce jest wygodne i bardzo obszerne. Osoby siedzące z przodu są o tyle uprzywilejowane, że mogą elektrycznie regulować położenie foteli, podgrzewać je lub wentylować, zaś komputer będzie pamiętał te zachcianki po następnym wejściu do auta. W trosce o komfort kierowcy, przy każdym wyjściu z samochodu kierownica cofa się, robiąc więcej miejsca, a potem powraca do zaprogramowanej pozycji po ponownym zajęciu miejsca przez kierowcę.

Grand Cherooke w wersji sprzedawanej w Polsce z tym silnikiem, ma jedną wersję wyposażenia, ale niewiele już można byłoby do niej dodać. Dwustrefowa klimatyzacja, dotykowy ekran do nawigacji, czujniki parkowania z kamerą, Bluetootch, tempomat, radioodtwarzacz z dziewięcioma głośnikami i subwooferem, to tylko niektóre elementy wyposażenia.

Równie bogate jest wyposażenie samochodu w urządzenia mające zapewnić komfort i sprawność jazdy. Grand Cherooke jest co prawda SUV-em, ale z zacięciem terenowym. Oczywiście bez przesady. Tak więc dla tych kierowców Grand został wyposażony w stały napęd na cztery koła Quadra-Drive II z reduktorem i elektroniczną blokadą tylnego mostu. Żeby było jeszcze łatwiej, zainstalowany został system Selekt-Terrain. Pokrętłem ulokowanym na środkowym kanale za przekładnią, wybiera się rodzaj nawierzchni – piasek, śnieg, błoto, reduktor. Przy każdym przekręceniu zmienia się praca przepustnicy, działanie systemu kontroli trakcji, prześwit. Pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift umożliwia wybór jednej z 5 wielkości prześwitu. Najniżej to 16,5 cm, najwyżej 27 cm. W przeciwieństwie do niektórych konkurentów rynkowych, auto ma pełnowymiarowe kolo zapasowe. To ważne przy tego typu pojazdach.

Grand Cherooke jeździ się bardzo komfortowo, zarówno po nieutwardzonych nawierzchniach jak i po szosie. Auto płynnie wybiera nierówności, nie przejmuje się dziurami czy progami. Jednak jest to samochód dla doświadczonych kierowców. Mocny, bo ponad trzystukonny silnik daje duże możliwości – przyzwoite przyspieszenie, łatwe osiągnięcie sporych prędkości. Jednak trzeba zawsze pamiętać, że rozpędzone 2,5 tony kiedyś trzeba zatrzymać. A droga hamowania takiego kolosa jest dłuższa od części użytkowników dróg. Ponadto, przy szybkiej jeździe, kierowca ma wrażenie „płynięcia” auta po szosie (pneumatyczne zawieszenie). To także może zmylić mniej doświadczoną osobę.

Gentelmani nie rozmawiają o pieniądzach, a właściciele Grand Cherooke z pewnością o zużyciu paliwa. Silnik o pojemności 5,7 litra V8 i mocy 352 KM ma swoje prawa. W ruchu miejskim samochód nie „połyka” poniżej 20 l/100 km. Na szosie jest ok. 5 litrów mniej. Ktoś poruszający sie tylko po szosach, z dużą dyscypliną jazdy może uzyskać nawet ok. 11 litrów zużycia. Ale po co mu wtedy taki samochód? Dla mnie najsłabszym punktem auta była automatyczna skrzynia biegów. Szybka reakcja silnika na wciśnięcie pedału gazu spowalniana była przez wolne reakcje skrzyni. I tylko 5 przełożeń, rzadko już spotykanych w tej klasie aut.

Cena tego modelu przekracza ćwierć miliona złotych, co dla wielu osób może być szokiem. Jednak  Jeep Grand Cherooke 5.7 V8 HEMI Overland należy do grupy aut niszowych i jest klasą sam dla siebie. Jego konkurentami są m.in. Mercedes ML 500, VW Tuareg 3.6 V6 FSI. Ma jednak nad nimi przewagę w bardzo bogatym wyposażeniu i własnym stylu. Nabywcom Jeepa zależy na prestiżu, wyróżnianiu się z otoczenia. Całkiem niemałą grupą są też tacy, którzy od lat mają jeżdżą Grand Cherooke  i ograniczają się tylko do zmiany generacji modelu.

Tekst i zdjęcia: J. Kozierkiewicz

To mi się podoba

Wnętrze. Przestronność, funkcjonalność i komfort.

Jazda. Duże możliwości na szosie i w terenie.

To mi się nie podoba

Ekonomia. Duże zużycie paliwa.

Zasięg. Mały zbiornik – zasięg w granicach 500 km.

Wybrane dane techniczne

Silnik: V8 benzyna

Pojemność: 5654 ccm

Moc maks./obr. na min.: 352 KM/5200

Maks. moment obr.: 520 Nm/4200

Rozstaw osi: 2915 mm

Rozstaw kół (przód/tył): 1628/1634 mm

Opony: 265/50 R20

Hamulce (przód/tył): tarczowe went./tarczowe

Prędkość maks.: 224 km/h

Przyspieszenie od 0-100 km/h: 8,7 sek.

Pojemność zbiornika paliwa: 93 l

Pojemność bagażnika: 457/1554 l

Masa własna pojazdu: 2307 kg

Ładowność pojazdu: 642 kg

Wymiary (dł./szer./wys.): 4822/1943/1764 mm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *